Tu jesteś:
O nas / Jak działamy

ZPAV :: Opłaty za muzykę - O nas - Jak działamy

Co jest podstawą do pobierania opłat?

Pobieranie opłat od użytkowników muzyki, takich jak: nadawcy telewizyjni i radiowi, właściciele sklepów, restauracji, hoteli, klubów, zakładów usługowych i salonów urody, odbywa się na podstawie zawartych umów.

Jak zawierane są umowy?

Na terenie całego kraju działają pełnomocnicy reprezentujący ZPAV, upoważnieni do zawierania stosownych umów z użytkownikami muzyki. Każdego dnia przeprowadzają oni kontrole legalności odtwarzanej muzyki w prowadzonym biznesie takim jak sklepy, puby, bary, salony fryzjerskie, hotele, dyskoteki itd. oraz przygotowują warunki umów dla każdego klienta indywidualnie. Każda umowa zawiera szczegółowy opis dotyczący sposobu, zakresu oraz miejsca wykorzystania muzyki przez użytkownika, a także sposób płatności i wysokość należnego wynagrodzenia. Po zarejestrowaniu płatności na koncie, ZPAV wystawia użytkownikom stosowne dokumenty księgowe.


Co się dzieje z pobranymi opłatami?

Zainkasowane przez ZPAV środki na rzecz producentów od użytkowników muzyki dzielone są pomiędzy uprawnionych producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, proporcjonalnie do zakresu wykorzystania ich repertuaru.

Co roku, zgodnie z wymogami Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r., dotyczącymi sprawozdawczości organizacji zbiorowego zarządzania, ZPAV przekazuje stosowne informacje do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Sprawozdanie
za rok 2023
Sprawozdanie
za rok 2022

Sprawozdanie
za rok 2021
Sprawozdanie
za rok 2020

Sprawozdanie
za rok 2019
Sprawozdanie
za rok 2018

Sprawozdanie
za rok 2017
Sprawozdanie
za rok 2016

Sprawozdanie
za rok 2015
Sprawozdanie
za rok 2014

Sprawozdanie
za rok 2013
Sprawozdanie
za rok 2012

Sprawozdanie
za rok 2011
Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022