Muzyka, która poprawi wizerunek restauracji i przyciągnie gości
Jeżeli ma się wykwalifikowaną załogę, dobre jedzenie i odpowiedni wystrój, niewiele więcej trzeba lokalom gastronomicznym by odnieść sukces. Ostatnim elementem, który może zaważyć na sukcesie restauracji, baru czy kawiarni, jest odpowiednio dobrana muzyka.Każda restauracja, kawiarnia czy pub to miejsce, które powinno mieć swój własny unikalny klimat. To on sprawia, że klienci miło wspominają czas spędzony w lokalu i chętnie do niego wracają. Goście restauracji i punktów gastronomicznych kupują nie tylko posiłki, lecz także płacą za wspomnienia i wrażenia, jakie wynoszą ze sobą do domu – pisze w artykule w Gazecie Finansowej Aleksandra Potrykus-Wincza country manager w firmie Mood Media Poland. Atmosferę buduje wiele szczegółów Wystrój, muzyka, wygodne siedzenia, zapachy w pomieszczeniu czy też kształt i waga zastawy stołowej (…) – wymienia Potrykus-Wincza. Co jednak warto podkreślić to to, że muzyka jest jednym z najistotniejszych a także najłatwiej dostępnych elementów, który pomoże w budowaniu odpowiedniej atmosfery.
Wg badań przygotowanych przez TNS OBOP (w 2010 i 2011 r.) na zlecenie ZPAV 83% badanych klientów restauracji zadeklarowało, że wybrałoby ten lokal w którym odtwarzana jest muzyka, a 80% wróciłoby do niego chętnie jeżeli grana muzyka podobałaby im się. Dodatkowo aż 72% klientów pubów mając do wyboru dwa podobne do siebie lokale, wybrałoby ten w którym odtwarzana jest ścieżka dźwiękowa, nawet jeżeli wiązałoby się to z większymi kosztami alkoholu.
Jednak by muzyka spełniła zakładaną rolę powinna być odpowiednio dobrana. Układając repertuar muzyczny do lokalu gastronomicznego powinniśmy wziąć pod uwagę zarówno preferencje naszych gości, jaki i charakter samego lokalu. Innego rodzaju muzyki oczekiwać będą goście eleganckiej restauracji a innego pubu czy bar. Warto też oprócz samego gatunku muzycznego zwrócić uwagę na tempo i głośność muzyki.
Najskuteczniejszym sposobem jest znalezienie złotego środka, który będzie odpowiadał naszej grupie docelowej. Utwory powinny mieć charakter kameralny, który pozwala na swobodne konwersacje wśród gości oraz bezproblemowe składanie zamówień u personelu – pisze Potrykus-Wincza.
Znajomość klientów to klucz do sukcesu. Warto wziąć pod uwagę zwyczaje klientów. Jeśli przeglądają w lokalu prasę, bądź czytają książki – powinni mieć zapewniony spokój. Zbyt głośna muzyka może przeszkadzać w skupieniu się na tych zajęciach. Muzyka ma zacznie nie tylko dla gości restauracji - Równie istotne jest odtwarzanie muzyki w kuchni oraz pomieszczeniach dla personelu, ponieważ poprawia wydajność pracy i łagodzi stres. Trzeba się jednak upewnić, czy nie jest zbyt głośna oraz czy nie koliduje z muzyką odtwarzaną w pomieszczeniach dla gości. Muzyka pozwala na stłumienie odgłosów wydobywających się z kuchni – to ważny aspekt poprawiający komfort gości – podkreśla ekspert firmy Mood Media.
Istotna w doborze muzyki może być także pora dnia w której posiłek jest serwowany. Innej muzyki będą oczekiwać klienci, którzy odwiedzają restauracje w porze lunchowej a innej klienci, przebywający w lokalu w porze kolacji. W 2014 roku najpopularniejszy serwis streamingowy Spotify sprawdził jakie utworY wybierają młodzi Polacy w trakcie jedzenia w zależności od pory posiłku.
W porze lunchowej dominowały utwory pobudzające, dające energię, a wśród nich najpopularniejsze to:
- Happy Pharrell Williams
- Timber Pitbull & Kesha
- Hey Brother Avicii
W porze kolacji natomiast młodzi Polacy postawili na utwory spokojniejsze, które pozwolą się zrelaksować. Na podium utworów wieczorowych trafiły:
- Magic Coldplay
- Counting OneRepublic
- I See Fire Ed Sheeran
Warto też pamiętać, że odpowiednio dobrana muzyka może wpływać na tempo przepływu klientów w samej restauracji. Utwory dynamiczne sprawią, że posiłek zostanie szybciej skończony a wizyta w restauracji będzie krótsza. Ważne będzie to szczególnie w sytuacji, kiedy lokal musi obsłużyć dużą grupę osób w krótkim czasie. Utwory spokojniejsze wydłużą posiłek i pobyt w restauracji. Natomiast wyłączenie muzyki to bardzo często sygnał dla tych którzy się zasiedzieli, że czas już kończyć wizytę.
Muzyka jest jednym z najskuteczniejszy narzędzi marketingu sensorycznego i może przełożyć się na realną wartość jeśli tylko będzie odpowiednio dobierana i wykorzystywana.
źródło: informacja prasowa Mood Media, faceandlook.pl