Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

12 marca 2015 r.

Muzyka, która poprawi wizerunek restauracji i przyciągnie gości

Jeżeli ma się wykwalifikowaną załogę, dobre jedzenie i odpowiedni wystrój, niewiele więcej trzeba lokalom gastronomicznym by odnieść sukces. Ostatnim elementem, który może zaważyć na sukcesie restauracji, baru czy kawiarni, jest odpowiednio dobrana muzyka.
Muzyka, która poprawi wizerunek restauracji i przyciągnie gości Jeżeli ma się wykwalifikowaną załogę, dobre jedzenie i odpowiedni wystrój, niewiele więcej trzeba lokalom gastronomicznym by odnieść sukces. Warto jednak pamiętać, że ostatni element, który może o tym zaważyć jest odpowiednio dobrana muzyka.

Każda restauracja, kawiarnia czy pub to miejsce, które powinno mieć swój własny unikalny klimat. To on sprawia, że klienci miło wspominają czas spędzony w lokalu i chętnie do niego wracają. Goście restauracji i punktów gastronomicznych kupują nie tylko posiłki, lecz także płacą za wspomnienia i wrażenia, jakie wynoszą ze sobą do domu – pisze w artykule w Gazecie Finansowej Aleksandra Potrykus-Wincza country manager w firmie Mood Media Poland. Atmosferę buduje wiele szczegółów Wystrój, muzyka, wygodne siedzenia, zapachy w pomieszczeniu czy też kształt i waga zastawy stołowej (…) – wymienia Potrykus-Wincza. Co jednak warto podkreślić to to, że muzyka jest jednym z najistotniejszych a także najłatwiej dostępnych elementów, który pomoże w budowaniu odpowiedniej atmosfery.

Wg badań przygotowanych przez TNS OBOP (w 2010 i 2011 r.) na zlecenie ZPAV 83% badanych klientów restauracji zadeklarowało, że wybrałoby ten lokal w którym odtwarzana jest muzyka, a 80% wróciłoby do niego chętnie jeżeli grana muzyka podobałaby im się. Dodatkowo aż 72% klientów pubów mając do wyboru dwa podobne do siebie lokale, wybrałoby ten w którym odtwarzana jest ścieżka dźwiękowa, nawet jeżeli wiązałoby się to z większymi kosztami alkoholu.

Jednak by muzyka spełniła zakładaną rolę powinna być odpowiednio dobrana. Układając repertuar muzyczny do lokalu gastronomicznego powinniśmy wziąć pod uwagę zarówno preferencje naszych gości, jaki i charakter samego lokalu. Innego rodzaju muzyki oczekiwać będą goście eleganckiej restauracji a innego pubu czy bar. Warto też oprócz samego gatunku muzycznego zwrócić uwagę na tempo i głośność muzyki.

Najskuteczniejszym sposobem jest znalezienie złotego środka, który będzie odpowiadał naszej grupie docelowej. Utwory powinny mieć charakter kameralny, który pozwala na swobodne konwersacje wśród gości oraz bezproblemowe składanie zamówień u personelu – pisze Potrykus-Wincza.

Znajomość klientów to klucz do sukcesu. Warto wziąć pod uwagę zwyczaje klientów. Jeśli przeglądają w lokalu prasę, bądź czytają książki – powinni mieć zapewniony spokój. Zbyt głośna muzyka może przeszkadzać w skupieniu się na tych zajęciach. Muzyka ma zacznie nie tylko dla gości restauracji - Równie istotne jest odtwarzanie muzyki w kuchni oraz pomieszczeniach dla personelu, ponieważ poprawia wydajność pracy i łagodzi stres. Trzeba się jednak upewnić, czy nie jest zbyt głośna oraz czy nie koliduje z muzyką odtwarzaną w pomieszczeniach dla gości. Muzyka pozwala na stłumienie odgłosów wydobywających się z kuchni – to ważny aspekt poprawiający komfort gości – podkreśla ekspert firmy Mood Media.

Istotna w doborze muzyki może być także pora dnia w której posiłek jest serwowany. Innej muzyki będą oczekiwać klienci, którzy odwiedzają restauracje w porze lunchowej a innej klienci, przebywający w lokalu w porze kolacji. W 2014 roku najpopularniejszy serwis streamingowy Spotify sprawdził jakie utworY wybierają młodzi Polacy w trakcie jedzenia w zależności od pory posiłku.

W porze lunchowej dominowały utwory pobudzające, dające energię, a wśród nich najpopularniejsze to:

  1. Happy Pharrell Williams
  2. Timber Pitbull & Kesha
  3. Hey Brother Avicii

W porze kolacji natomiast młodzi Polacy postawili na utwory spokojniejsze, które pozwolą się zrelaksować. Na podium utworów wieczorowych trafiły:

  1. Magic Coldplay
  2. Counting OneRepublic
  3. I See Fire Ed Sheeran

Warto też pamiętać, że odpowiednio dobrana muzyka może wpływać na tempo przepływu klientów w samej restauracji. Utwory dynamiczne sprawią, że posiłek zostanie szybciej skończony a wizyta w restauracji będzie krótsza. Ważne będzie to szczególnie w sytuacji, kiedy lokal musi obsłużyć dużą grupę osób w krótkim czasie. Utwory spokojniejsze wydłużą posiłek i pobyt w restauracji. Natomiast wyłączenie muzyki to bardzo często sygnał dla tych którzy się zasiedzieli, że czas już kończyć wizytę.

Muzyka jest jednym z najskuteczniejszy narzędzi marketingu sensorycznego i może przełożyć się na realną wartość jeśli tylko będzie odpowiednio dobierana i wykorzystywana.


źródło: informacja prasowa Mood Media, faceandlook.pl

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022