Jak wykorzystywać muzykę w punktach sprzedaży detalicznej?
Muzyka to integralna część przestrzeni publicznej: restauracji, barów, hoteli, salonów kosmetycznych, ale również punktów sprzedaży detalicznej. Nie chodzi jedynie o domy towarowe, supermarkety czy sklepy sieci odzieżowych, także o mniejsze punkty handlowe.
Nie od dzisiaj wiadomo, że muzyka stanowi ważny element przestrzeni publicznej: restauracji, barów, hoteli, salonów kosmetycznych, ale również punktów sprzedaży detalicznej.
Duże supermarkety czy sieci sklepowe chętnie z niej korzystają i bardzo sprawnie wykorzystują możliwości marketingowe jakie daje muzyka. Będąc więc właścicielem mniejszego punktu handlowego, osiedlowego sklepu spożywczego, czy małego butiku, warto przyjrzeć się technikom dużych graczy rynkowych i skutecznie wykorzystać je, aby przyciągnąć klientów i sprawić, że personel będzie przychodzić do pracy z przyjemnością.
Badania przeprowadzone przez MusicWorks, czyli wspólny projektu PPL oraz PRS for Music – dwóch brytyjskich Organizacji Zbiorowego Zarządzania, pokazują, że muzyka jest ważnym elementem każdego sklepu: tworzy klimat oraz jego charakter. Aż 81% przebadanych zgadza się co do tego, że muzyka tworzy lepszą atmosferę dla klientów w porównaniu do sklepu detalicznego, w którym nie jest odtwarzana muzyka. Ponadto, aż 76% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu, czuje się bardziej zrelaksowana podczas zakupów w sklepie, w którym gra muzyka, a 90% kupujących zdecydowanie poleciłaby sklep, w którym można posłuchać muzyki.
Muzyka jest skutecznym sposobem na zdobycie oddanych klientów. […] Odpowiednia muzyka jest fantastycznym narzędziem biznesowym, którego powinien umieć używać każdy. Wykorzystaj muzykę do stworzenia swojego własnego charakteru, który pozwoli Ci odróżnić się od konkurencji […]– zachęca Paul Stead dyrektor zarządzający TSG Media – dostawcy usług muzycznych na Wyspach Brytyjskich do takich sieci jak Pizza Hut czy French Connection (FCUK).
Muzyka to jedno z najważniejszych narzędzi w rękach sprzedawców. 76% z nich uważa, że dzięki niej mogą oni pozytywnie wpłynąć na zachowanie konsumentów. Aby pomóc właścicielom małych sklepów w efektywnym wykorzystaniu muzyki Paul Stead, specjalnie dla PPL oraz PRS for Music, przekazał kilka rad, jak korzystać z muzyki, by wpłynęła na doznania klientów i zwiększyła obrót sklepu:
- Muzyka dzięki zdolności wywierania wpływu na ludziach jest bardzo opłacalnym narzędziem marketingowym. Poprzez operowanie głośnością, tempem czy rodzajem muzyki można natychmiast zmieniać atmosferę panującą w sklepie. To dużo bardziej efektywne narzędzie niż np. światło.
- Użyj głośności tak jak używasz światła. Właściwie każda część sklepu może mieć oddzielną atmosferę. W niektórych obszarach warto np. ściszyć muzykę – szczególnie tam, gdzie klienci wchodzą w interakcje z personelem.
- Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrana muzyka, która pasuje do marki i grupy docelowej. Klienci od razu rozpoznają muzykę, która nie spełnia ich oczekiwań. Poświęć czas na zrozumienie swoich klientów, a także zdefiniowanie wizerunek sklepu, który chcesz budować.
- Zastanów się kto w twojej firmie powinien być odpowiedzialny za tworzenie playlisty oraz odpowiednio przygotuj taką osobą – klientom mogą nie spodobać się preferencje muzyczne pracowników.
- Dobieraj muzykę także pod kątem tego co dzieje się aktualnie w sklepie. Duża ilość klientów oznacza kolejki oraz wydłużony czas oczekiwania, jeżeli ludzie słyszą szybsze tempo podczas stania w kolejce może to sprawiać, że obsługa wyda im się wolniejsza, co wzmaga uczucie zdenerwowania.
- W trakcie układania playlist pamiętaj o zróżnicowaniu dni tygodnia, pór roku, czy dnia np. inaczej czujemy się w poniedziałek niż w piątek, inna muzyka powinna być odtwarzana w godzinach popołudniowych, a inna o poranku w środku zimowego tygodnia.
- Warto pomyśleć o zwróceniu się do ekspertów, którzy mogą pomóc dookreślić jak najlepiej wykorzystać muzykę w twoim sklepie.
- Upewnij się, że posiadasz odpowiednie licencje do publicznego odtwarzania muzyki.
Muzyka jest również ważna z perspektywy pracowników. 93% z badanych oświadczyło, że gdyby muzyka w ich miejscu pracy zostałaby wyłączona, zdecydowanie poprosiliby swojego menadżera o jej ponowne włączenie. 97% natomiast, poleca odtwarzanie muzyki w sklepach, w których nie jest to robione. Co ważne, aż 88% pracowników najchętniej słucha znanych wykonawców.
Przykładowa playlista utworów dla sklepów, opracowana przez portal playlists.net
- White Winter Hymnal Fleet Foxes
- Family Affair Mary J. Blige
- Try Again Aaliyah
- Use Somebody Kings Of Leon
- VIva La Vida Coldplay
- Single Ladies (Put a Ring on It) Beyonce
- One More Time Daft Punk
- Umbrella Rihanna feat. Jay Z
- Cry Me a River Justin Timberlake
- The Scientist Coldplay
Źródło: ppluk.com, playlists.net