Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

30 czerwca 2015 r.

Już czas na wakacyjne przeboje

Wakacje już się rozpoczęły więc to ostatni moment na przełączenie się na czas letni i zaktualizowanie playlisty o wakacyjne przeboje. To ważne, by muzyka – tak jak każde inne narzędzie marketingowe – podążała za aktualnymi trendami i oczekiwaniami klientów.

Już czas na wakacyjne przeboje

Lato to szczególny czas, kiedy konsumenci funkcjonują w trochę innych nastrojach. Nawet jeśli nasz lokal czy punkt usługowy, nie jest usytuowany w wakacyjnym kurorcie, pamiętajmy, że klient albo planuje wyjazd, albo właśnie z niego powrócił lub po prostu o nim myśli.

Wakacje to często bardzo ważny czas dla restauracji, pubów czy kawiarni, które w tym okresie mogą mieć zwiększone obroty. Warto więc tym bardziej zwrócić uwagę na playlistę odtwarzaną w lokalu, ponieważ jest bardzo skutecznym narzędziem do sterowania ruchem w lokalu. Żywsze tempo piosenek to szybsze tempo konsumpcji, a co za tym idzie częstsza rotacja stolików, która pozowała rozładować ruch zwłaszcza w kluczowych momentach dnia. Natomiast wolniejsze tempo równa się dłuższemu spożywaniu posiłków i dłuższemu przebywaniu w lokalu.

Występuje też bezpośrednia zależność pomiędzy tempem muzyki, a ilością wydawanych przez klientów pieniędzy. W badaniach przeprowadzonych przez Ronalda Millimana w różnych restauracjach odtwarzano szybką i wolną muzykę przez 9 tygodni. Otrzymane wyniki pokazały, że, gdy w restauracji puszczano wolniejsze utwory, średni czas spożywania posiłków wynosił 56 minut, natomiast gdy odtwarzano muzykę szybką – 45 minut. Nie zaobserwowao wpływu tempa muzyki na wzrost sprzedaży potraw, natomiast szybka muzyka wpłynęła na ilość serwowanych napoi alkoholowych. Ich sprzedaż wzrosła nawet o kilkanaście procent.

Warto też pamiętać, że rodzaj puszczanej muzyki może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży konkretnych produktów. Naukowcy – Charles Areni i Arnold Kim w 1993 przeprowadzili test podczas sprzedaży wina, z którego wynikało, że muzyka klasyczna skłania konsumentów do robienia droższych zakupów. Podczas badania ilość sprzedanych butelek trunku nie zmieniła się w stosunku do okresu gdy odtwarzana był inna muzyka, jednak, kiedy grała muzyka klasyczna, odnotowano wzrost sprzedaży win ekskluzywnych, charakteryzujących się wyższą cen. Z muzyką klasyczną należy jednak postępować rozważnie, ponieważ jest to także bardzo dobry sposób na pozbycie się klientów. Tę modę z dużym sukcesem wykorzystała Quick Service Restaurant na dworcu kolejowym w Holandii. Dzięki nadawaniu muzyki operowej i klasycznej, po godzinie 24:00, restauracja uniknęła wizyt bezdomnych, które przez kilka lat były plagą, odstraszającą potencjalnych klientów.


Jak wykorzystać muzykę w restauracji?


Poniżej przykłady playlisy zawierających letnie przeboje.


Prezentujemy także pełną letnich klasyków, playlistę przygotowaną przez perkusistę grupy Ramones – Marky’ego Ramone oraz wybitnego szefa kuchni Daniel Bouluda specjalnie dla portalu foodandwine.com:


Wakacyjna playlista magazynu „Billboard” - Pop Songs You Need For Your Summer Playlist


Źródło: Mood Media, foodandwine.com, billboard.com

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022