Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

1 grudnia 2015 r.

Świąteczna atmosfera i magia kolęd w centrach handlowych

W miniony weekend po raz piąty odbyły się V Europejskie Targi Muzyczne Gazety Co jest Grane. Związek Producentów Audio Video jak co roku został patronem merytorycznym wydarzenia.

Świąteczna atmosfera i magia kolęd w centrach handlowych

Oprócz koncertów i spotkań z największymi gwiazdami polskiej muzyki w programie targów znalazła się także obszerna część konferencyjna. Goście targów mogli wziąć udział w warsztatach, prezentacjach oraz panelach dyskusyjnych przybliżających funkcjonowanie branży muzycznej.

W ramach konferencji organizacje ZPAV i SAWP przygotowały wspólny panel pt. Świąteczna atmosfera i magia kolęd w centrach handlowych. Do dyskusji, którą prowadził Bogusław Pluta – Dyrektor OZZ ZPAV zaproszeni zostali: Patryk Wierniuk z IMS S.A. – firmy zajmującej się marketingiem sensorycznym, Aleksander Nowacki – lider zespołu Homo Homini, członek Zarządu SAWP w funkcji skarbnika oraz Marek Sierocki – dziennikarz muzyczny Teleexpressu.

Świąteczne piosenki to w większości melodyjne utwory, które łatwo wpadają w ucho. Są znane i popularne, choć możemy ich słuchać przez stosunkowo krótki czas. Ale gdy sezon na dzwoneczki rozpoczyna się na dobre nikt przed nimi nie ucieknie. Już od połowy listopada świąteczne przeboje rozbrzmiewają w sklepach i stacjach radiowych, i z każdy dniem który przybliża nas do świąt jest ich coraz więcej. Skąd taka popularność „christmasowych przebojów” i dlaczego tak wcześnie marketerzy i radiowcy zaczynają wprowadzać je na swoje playlisty? Przede wszystkim, jak tłumaczy Patryk Wierniuk, od kilku lat można zaobserwować wydłużanie okresu przygotowań do świąt, zarówno tego sprzedażowego jak i emocjonalnego. W połowie listopada sezon powoli się rozkręca, by po 15 grudnia osiągnąć swój szczyt. I chodź generalnie może istnieć przekonanie, że muzyka świąteczna męczy, to wszystkie badania pokazują, że jest po prostu oczekiwana przez klientów. Podobna zasada działa w stacjach radiowych, które jak mówi Marek Sierocki już w listopadzie prześcigają się, która pierwsza wyemituje jeden z najpopularniejszych przebojów świątecznych Last Christmas zespołu Wham!.

Okres przed świętami bożego narodzenia ma specyficzną atmosferę, charakterystyczną dekorację i odpowiednią muzykę. Piosenki mają oczywiście przypomnieć konsumentom, że zbliżają się święta i wprowadzić go w miły nastrój, który przyniesie mu relaks i zadowolenie. Bo warto pamiętać, że zrelaksowany klient dłużej pozostanie w sklepie i zrobi większe zakupy.

Jakie więc dobierać piosenki by wprowadzić klienta w przyjemny nastrój oczekiwania na ten najbardziej magiczny czas w roku?

Jak podkreśla Patryk Wierniuk – świąteczne piosenki to nie kolędy. Klienci zdecydowanie nie życzą sobie obecności kolęd w przestrzeni publicznej. Te utwory pozostają w sferze prywatnej, intymnej.

Marek Sierocki zwraca natomiast uwagę, że dobór piosenek świątecznych to nie tylko wybór między utworami ale przede wszystkim między poszczególnymi wersjami danej piosenki. Najpopularniejsze mają wiele interpretacji i wykonań, jedna tylko piosenka White Christmas doczekała się 3 tysięcy wydań na płytach.

Należy też pamiętać, że utwory powtarzane przez długi czas, w dużej ilości, mogą w końcu się znudzić i zniknie ich pozytywny wpływ na klienta. Dlatego warto poszukiwać nowych utworów i uzupełnić świąteczną listę przebojów także o te mniej popularne. W ramach inspiracji przedstawiamy listę świątecznych piosenek, które w zeszłym roku znalazły się na liście 100 najczęściej odtwarzanych przez stacje radiowe utworów w okresie przedświątecznym.

Driving Home For Christmas - Chris Rea
All I Want For Christmas Is You - Mariah Carey
Last Christmas - Wham!
What Are You Waiting For? - Nickelback
Kto Wie? - De Su
Z Kopyta Kulig Rwie - Skaldowie
Mistletoe And Wine - Cliff Richard
Ding Dong - Kayah
Wonderful Christmastime - Paul Mccartney
Merry Christmas Everyone (Single
Version - Re-Mastered 2004) - Shakin' Stevens
Wonderful Dream (Holidays Are Coming) - Melanie Thornton
My Only Wish (This Year) - Britney Spears
Ten Zimowy Czas - Roan I Przyjaciele
Jingle Bells - Yello
Hej Ludzie Ida Swieta - Varius Manx
Perfect Christmas - S Club 7
Thank God It'S Christmas - Queen
Dzień Jeden W Roku - Czerwone Gitary
Merry Xmas Everybody - Slade
Happy Xmas ( War Is Over) - John Lennon
Happy Xmas (War Is Over) - Celine Dion
Something About Christmas Time - Bryan Adams
Christmas (Baby Please Come Home) - Michael Bublé
Jingle Bell Rock - Hot Chelle Rae

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022