Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

28 kwietnia 2016 r.

Utwory, które dodają energii – muzyka w fitness klubach

Muzyka pozwala odciąć się od świata, odpocząć, przenieść do innego wymiaru. Ale muzyka – to również fantastyczny motywator – potrafi zagrzewać do walki, dodawać energii i motywować do działania. To idealne narzędzie wspierające trening. Instruktorzy i trenerzy powinni jednak pamiętać, że muzyka na zajęciach fizycznych nie może być przypadkowa.

Utwory, które dodają energii – muzyka w fitness klubach

Muzyka pozwala odciąć się od świata, odpocząć, przenieść do innego wymiaru. Ale muzyka – to również fantastyczny motywator – potrafi zagrzewać do walki, dodawać energii i motywować do działania. Gdy potrzebujemy energetycznego kopa, wystarczy włączyć odpowiednio dobraną playlistę, by poczuć, jak rośnie w nas chęć działania. I z tej niesamowitej właściwości muzyki korzystają siłownie i kluby fitness. Ciężko wyobrazić sobie takie miejsce bez muzyki. Jednak dobieranie utworów do zajęć fizycznych powinno być gruntownie przemyślane i odpowiednio zaplanowane.

Jak muzyka pobudzi do działania, zwiększy wytrzymałość i pozwali przezwyciężyć uczucie zmęczenia? Oczywiście ważnym elementem będzie jej tempo. To ono wpływa na szybkość prowadzonych zajęć, intensywność ćwiczeń itp. Za tempo utworu odpowiada przede wszystkim bit, liczony przede wszystkim w uderzeniach na minutę (BPM). W zależności od prowadzonych zajęć utwory mieszczą się głównie w przedziale 90–165 BPM. Szybkość danej piosenki powinna być staranie dobierana przez instruktorów, gdyż wpływa na tętno uczestników oraz pracę układu sercowo-naczyniowego człowieka. Powinno także zmieniać się w zależności od etapu zajęć: intensywna rozgrzewka, cześć główna – wzmacniająca, a następnie rozluźniająca i relaksująca końcówka.

Publikacje branżowe podają przykładowe tempo muzyczne w zależności od formy fitness:

– HILO: 136 – 162 bpm

– Aerobox: 130 - 145 bpm

– Step: 126 – 136 bpm

– Latino, Afroaerobik: 120 – 156 bpm

– Dance: 130 – 145 bpm

Tempo musi być dostosowane także do możliwości fizycznych każdej z grup uczestniczących w zajęciach fitness. Im szybszy utwór, tym intensywniejszy poziom danej lekcji. Z kolei przy tempie wolniejszym można skupić się nad dokładną techniką wykonania danego ćwiczenia. Zyskuje się również więcej czasu na naukę.

Dobierając muzykę do zajęć fitness, warto też pamiętać, że powinna jak najlepiej oddawać charakter ćwiczeń. Jeśli nie jest on zdeterminowany tematem lekcji, to warto ją dobrać w zależności od indywidualnych preferencji osób biorących udział w ćwiczeniach.

Istnieją także utwory specjalnie przygotowywane na zajęcia fitness. Po raz pierwszy pojawiły się w latach 80., jednak praktycy branży podkreślają, iż najlepiej sprawdza się muzyka popularna.

Muzyka jest dla mnie kluczowa ponieważ motywuje. To bardzo ważne aby używać oryginalnej muzyki, ponieważ poprawia ona atmosferę na zajęciach i brzmi po prostu bardzo dobrze – twierdzi Doreen Madox, instruktor fitness prowadząc zajęcia w Wielkiej Brytanii.

Joanne Whitfield, instruktor FitPro dodaje – Osobiście preferuję na moich zajęciach korzystanie z utworów pochodzących z list przebojów. Z tego co wiem, osoby uczestniczące w ćwiczeniach lubią muzykę którą wybieram, ale oczywiście trudno jest zadowolić każdego.

Na wagę popularniej muzyki wskazuje kolejna instruktorek zajęć fitness, Julie Maxwell: To bardzo ważne by być na bieżąco i słuchać tego co znajduje się obecnie na szczytach list przebojów i jednocześnie do czego można tańczyć.

Badania przeprowadzone przez brytyjską organizację PPL i agencję YouGov, pokazują, że również klienci siłowni wolą słuchać muzyki popularniej. Poniżej prezentujemy link do video dotyczącego istoty wykorzystania profesjonalnej muzyki na zajęciach fitness i w centrach treningowych nakręcony przez PPL podczas targów FitPro Live 2014.

youtu.be/6hUtSxErWhE

Przykładowa playlista serwisu Spotify utworów na zajęcia fitness – Ultimate Workout Playlist for 2015

1. Ed Sheeran – Sing

2. Alesso – Heroes (We Could Be)

3. Calvin Harris ft. Ne-Yo – Let’s Go

4. Meghan Trainor – Lips Are Movin’

5. Shakira – Dare (La La La)

6. 5 Seconds of Summer – Don’t Stop

7. Fall Out Boy – American Beauty

8. Sigma, Paloma Faith – Changing

9. Jessie J, Ariana Grande, Nicki Minaj – Bang Bang

10. Pharell Williams – Marylin Monroe

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022