Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

31 maja 2016 r.

„Nie pogrywaj, graj po polsku!” – akcja popularyzująca polską muzykę w przestrzeni publicznej

Związek Producentów Audio Video przygotował akcję „Nie pogrywaj, graj po polsku!”, która umożliwi każdemu przedsiębiorcy wykorzystującemu w swojej działalności nagrania muzyczne dostęp do specjalnie przygotowanej aplikacji, dzięki której mogą być odtwarzane playlisty z polskimi utworami.

„Nie pogrywaj, graj po polsku!” – akcja popularyzująca polską muzykę w przestrzeni publicznej

Związek Producentów Audio Video przygotował akcję „Nie pogrywaj, graj po polsku!”, która umożliwi każdemu przedsiębiorcy wykorzystującemu w swojej działalności nagrania muzyczne dostęp do specjalnie przygotowanej aplikacji, dzięki której mogą być odtwarzane playlisty z polskimi utworami.

Polska muzyka jest tak dobra i różnorodna, że może spokojnie konkurować na listach przebojów z zagranicznymi hitami i na co dzień zagościć w życiu każdego Polaka, jeśli tylko damy jej szansę. Poprzez odtwarzanie polskiej muzyki w przestrzeni publicznej chcielibyśmy przyzwyczaić polskie społeczeństwo do jej słuchania, wręcz wyrobić taki nawyk. Chcielibyśmy pokazać, jak kreatywny jest nasz przemysł muzyczny, jak się rozwija i dlaczego warto otworzyć się na rodzime przeboje – komentuje kampanię Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV i pomysłodawca akcji.

Jak wynika z danych Związku Producentów Audio Video, 78% muzyki w przestrzeni publicznej pochodzi z radia lub telewizji, z czego aż 83% odtworzeń generują tylko cztery kanały. Tymczasem badania pokazują, że dopiero odpowiednio dobrana muzyka wpływa na decyzje zakupowe i przynosi wymierne efekty przedsiębiorcom. Aby wyjść naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, a także budować mocną pozycję polskiej muzyki stwarzając rodzimym artystom dodatkowe możliwości dotarcia do odbiorów, ZPAV przygotował kampanię „Nie pogrywaj, graj po polsku!”

W ramach akcji firma Mood Polska przygotowała dostępną przez stronę internetową aplikację Mood Mix, z której będzie mógł korzystać każdy przedsiębiorca wykorzystujący w swojej działalności muzykę i regulujący należne wynagrodzenie na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Na czas trwania kampanii, tj. od 01.06 do 30.09.2016 r. przedsiębiorcy będą mieli dostęp od specjalnie stworzonych katalogów zawierających całe spektrum polskiej oferty muzycznej, od niezapomnianych przebojów z lat 20. i 30., po najnowsze hity. Aplikacja Mood Mix będzie dostępna bez dodatkowych kosztów, po wypełnieniu karty rejestracyjnej. Każdy uczestnik kampanii będzie posiadał swoje indywidulane konto z możliwością samodzielnego tworzenia playlist z wykorzystaniem dostępnych kanałów muzycznych.

Lokalny repertuar coraz lepiej radzi sobie na globalnym rynku fonograficznym. We Francji i Niemczech ponad 60% rynku stanowią miejscowi artyści. Za naszą południową granicą, w Czechach, ponad połowa sprzedaży fizycznej generowana jest przez lokalnych wykonawców. W Japonii aż 85% sprzedaży to repertuar japoński artytów. Także w Polsce widać wzrost udziału polskiego repertuaru. W podsumowaniu roku 2015 udział polskich artystów wzrósł rok do roku o 7,54% i stanowi obecnie już ponad 32% rynku.

Również podsumowanie Oficjalnej Listy Sprzedaży (OLiS) pokazuje, że Polacy lubią rodzimych wykonawców i chętnie sięgają po ich płyty. W pierwszej dziesiątce OLiS za rok 2015 znajduje się 6 albumów należących do polskich wykonawców, zaś w Top 100 listy – należy do nich 51% tytułów.

To wszystko nie przekłada się jednak bezpośrednio na obecność polskich artystów w mediach. W rocznych zestawieniach Airplay – najczęściej odtwarzanych utworów w stacjach radiowych – w TOP 100 roku 2014 znalazły się 24 utwory polskich wykonawców, a w 2015 – już tylko 20, z czego do pierwszej trzydziestki trafiły tylko 4. Co warte podkreślenia, do zestawienia Airplay TOP 100 za rok 2015 trafiły tylko trzy polskie wytwórnie niezależne: Lou & Rocked Boys, Gorgo Music i S.P. Records.

Wyjątkiem na rynku medialnym jest Polskie Radio, które zawsze wspierało polskich twórców i również tym razem dało tego dowód obejmując patronat nad akcją „Nie pogrywaj, graj po polsku!”

Polska muzyka ma bardzo duży niewykorzystany potencjał, dlatego tak ważne jest, by wspierać polskich twórców wszelkimi dostępnymi kanałami – mówi Bogusław Pluta. – Akcja „Nie pogrywaj, graj po polsku!” – to unikatowa szansa dla rodzimych twórców, aby dotrzeć do polskich słuchaczy i towarzyszyć im w ich codziennych przyjemnościach i obowiązkach, od zakupów po czas spędzany w restauracjach czy kawiarniach – dodaje Pluta.

Wszystkie szczegóły akcji oraz dostęp do aplikacji Mood Mix możliwy jest przez stronę grajpopolsku.zpav.pl

Akcję wspiera: Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP oraz artyści wykonawcy, w tym m.in.: Kuba Badach, zespół Bracia, Julita Fabiszewska, Maja Hyży, Anna Jurksztowicz, Krzysztof „K.A.S.A.” Kasowski, Lanberry, Radek Liszewski, grupa Pectus, Ryszard Poznakowski, Antek Smykiewicz oraz Stanisław Sojka.

Patronat medialny na akcją objęli: Program Pierwszy Polskiego Radia oraz Program Trzeci Polskiego Radia.

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022