Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

24 sierpnia 2016 r.

Sport i muzyka

Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że sport i muzyka niewiele mają ze sobą wspólnego, to oba te światy przenikają się wzajemnie już od czasów starożytnych. Za nami wielkie sportowe emocje. Przyjrzyjmy się, jaka muzyka towarzyszy nam w chwilach największych sportowych wzruszeń.

Sport i muzyka

Właściwie wszystkie duże imprezy sportowe posiadają własne hymny i piosenki, których zadaniem jest oddanie ducha imprezy, emocji rywalizacji i pobudzenie do kibicowania. Jak twierdzą naukowcy, szczególnie dobrze na nasz umysł wpływają piosenki energiczne, bazujące na dynamicznych, pogodnych dźwiękach. Tego typu utwory w znaczący sposób uaktywniają szereg ośrodków w mózgu człowieka, dzięki czemu czujemy się pełni energii i bardziej zmotywowani. Nie przez przypadek więc to właśnie energiczne i wesołe utwory najczęściej towarzyszą masowym wydarzeniom sportowym. Wystarczy spojrzeć na niedawne Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej we Francji. W obu przypadkach oficjalnym hymnem obu imprez sportowych były bardzo rytmiczne i pozytywnie brzmiące produkcje. Oficjalny utwór Olimpiady, Unstoppable, wykonała światowej sławy wokalistka – SIA. Z kolei hymnem francuskich Mistrzostw Europy została piosenka This One’s for You, autorstwa znanego DJ-a, Davida Guetty.

Również w przeszłości powstawały cenione kompozycje, które były częścią wielkich wydarzeń sportowych. Wiele z nich osiągnęło komercyjny sukces i grane były przez stacje radiowe na całym świecie także na długo po zakończeniu danej imprezy. Za jeden z największych sportowych hitów ostatnich lat można uznać utwór Shakiry Waka Waka. Piosenka została nagrana przez artystkę w 2010 roku z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w RPA. Utwór dotarł do 1. miejsca listy przebojów m.in. w Polsce, Niemczech, Francji i Hiszpanii. Z kolei w 2012 roku oficjalną piosenką Igrzysk Olimpijskich w Londynie została piosenka Survival brytyjskiego zespołu Muse. Utwór znalazł się na płycie The 2nd Law, która została wydana w tym samym roku i zyskała uznanie krytyków i fanów na całym świecie.

Mamy także podobne doświadczenia na polskim rynku. W 2014 roku dla siatkarzy zaśpiewała Margaret. Jej piosenka Start a Fire została oficjalnym hymnem Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn, które odbywały się wtedy w Polsce. Przebój dotarł do 10. miejsca zestawienia Airplay – najczęściej odtwarzanych utworów w polskich stacjach radiowych.

Wielkie imprezy sportowe – to także miejsce dla utworów z przesłaniem, które mają podniosły, czasami wręcz patetyczny charakter, jak chociażby hymn Ligi Mistrzów czy piosenka Kare Pary – Rise, która towarzyszyła amerykańskim transmisjom tegorocznych Igrzysk Olimpijskich w Rio. Jak można przeczytać w oficjalnych materiałach, „utwór niesie ze sobą przesłanie nadziei, niezłomności i przemiany”.

Warto także wspomnieć o piosenkach, których geneza wcale nie jest sportowa, ale które jednak – nawet trochę wbrew założeniom twórców – podbiły serca kibiców i goszczą na stadionach świata. Najlepszym przykładem jest tu utwór legendarnej grupy Queen – We Are the Champions, który towarzyszy zwycięzcom niezależnie od dyscypliny. Sportową karierę zrobiła także polska Pieśń o małym rycerzu, skomponowana przez Wojciecha Kilara do serialu Przygody pana Michała, która przed laty stała się nieformalnym hymnem polskiej reprezentacji mężczyzn w siatkówce, czy Sen o Warszawie Czesława Niemena, który niesie się nad stadionem przy Łazienkowskiej przed każdym meczem Legii.

Muzyka może znacząco wpłynąć na naszą motywację, na nasze osiągnięcia sportowe, ale jest też nieodłącznym elementem kibicowania, dlatego warto zadbać o odpowiednią muzykę, która będzie towarzyszyła sportowym emocjom. Nie tylko poprawi samopoczucie, ale także obudzi w każdym prawdziwego kibica.

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022