Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

31 sierpnia 2017 r.

Muzyka we włoskich restauracjach i lokalach

Odpowiednio dobrana muzyka – to bardzo ważny element marketingu restauracji. Pomaga przyciągnąć klienta, zatrzymać go dłużej, a nawet wywołać pozytywne skojarzenia z danym miejscem. Aby tak się stało, playlista powinna współgrać z klimatem lokalu i podkreślać jego charakter. W jaki sposób to osiągnąć

Muzyka we włoskich restauracjach i lokalach

Podstawowa zasada jest dość prosta: we włoskiej restauracji powinna grać włoska muzyka, we francuskiej – francuska, a w gruzińskiej – gruzińska. To buduje autentyczność lokalu i zaufanie klienta. Gdzie odnaleźć inspirację i odpowiednie utwory? Najprostszym rozwiązaniem jest płyta ze składanką popularnych utworów z danego kraju, jednak jedna płyta odtwarzana w kółko zmęczy z pewnością nie tylko klienta, ale i pracowników lokalu, a w dodatku nie wniesie niczego, co znacząco wyróżni nasz lokal na tle innych.

Zatem jak zbudować własną playlistę? Aby pomóc w tym zadaniu, postanowiliśmy przyjrzeć się notowaniom najnowszych list przebojów w krajach, których kuchnie często stają się motywem przewodnim wielu restauracji.

Najpopularniejsza w naszym kraju jest chyba kuchnia włoska. Jaka muzyka w ciągu ostatniego roku była modna w Italii? Aby to sprawdzić, posłużyliśmy się danymi IFPI. W zestawieniu najpopularniejszych płyt 2016 roku we Włoszech, czyli Top Albums 2016, na pierwszym miejscu znalazła się jedna z najlepiej sprzedających się grup we Włoszech – Minacelentano i ich album Le Migliori. Tuż za nimi znalazł się Tiziano Ferro – Il Mestiere Della Vita, zaś podium zamknęła płyta Ligabue Made in Italy.

Włosi bardzo chętnie kupują płyty z ich rodzimą muzyką, co odzwierciedla zestawienie. W pierwszej dziesiątce Top Albums 2016 znalazła się zaledwie jedna zagraniczna płyta – Coldplay i A Head Full of Dreams.

TOP 10 najpopularniejszych albumów we Włoszech w 2016 roku:

1. Minacelentano – Le Migliori

2. Tiziano Ferro – Il Mestiere Della Vita

3. Ligabue – Made in Italy

4. Vasca Rossi – Vascononstop

5. Alessandra Amoroso – Vivere a Colori

6. Laura Pausini – Laura Xmax

7. Moda – Passione Maledetta

8. Coldplay – A Head Full of Dreams

9. Zucchero – Black Cat

10. Benji & Fede – 0+

Włoski rynek muzyczny przybliżą nam także zestawienia FIMI – włoskiej organizacji zrzeszającej producentów fonogramów i wideogramów – które prezentują listę najlepiej sprzedających się cyfrowych singli (pobrania oraz streaming). Tu na pierwszym miejscu ostatniego zestawienia znalazł się duet włoskich artystów J-AX i FEDEZ z piosenką Senza pagare. Tuż za nimi uplasowała się indie-popowa grupa Thegiornalisti i utwór Riccione. Podium zamyka również włoski wykonawca: Baby K i Andres Dvicio z piosenką Voglio Ballare Con Te. W pierwszej dziesiątce znajduje się jeszcze czterech artystów z tego kraju: Takagi & Ketra oraz Lorezno Fragola i Arisa w utworze L’esercito del selfie, Fabri Fibra i ThegiornalistiPamplona, Benji & Fede i AnnalisaTutto Per Una Ragione oraz Fabio Rovazzi i Gianni MorandiVolare.

Uwzględnienie nowych utworów nie musi jednak oznaczać rezygnacji z dobrze znanych, włoskich melodii. Dobrym uzupełnieniem playlisty może być z pewnością utwór Renato Carosone Tu vuo fa l’americano. Kolejny przebój to Nel blu dipinto di blu, znany bardziej jako Volare, w klasycznym wykonaniu Domenico Modugno. Włoskie przeboje, z którymi z pewnością warto się zapoznać, to również m.in.: Peter CianiFuniculi funiclua, Beniamino GigliSe vuoi goder la vita, Fred BuscaglioneGuarda che luna i Nilla PizziGrazie dei fior. Miłym dla ucha klasykiem są również nieco nowsze pozycje: Al Bano & Romina PowerFelicita czy ZuccheroBaila Morena.

Restauracje serwujące włoską kuchnię cieszą się ogromną popularnością na całym świecie i również w Polsce można je znaleźć w niemal każdym mieście. Klienci, którzy je odwiedzają, często bywają pasjonatami tego kraju, dlatego warto dołożyć starań, aby do naszej restauracji wnieść zarówno autentyczny włoski klimat, jak i unikalne muzyczne brzmienie. Najnowsze włoskie przeboje mogą wyróżnić oprawę muzyczną naszego lokalu, dlatego pamiętajmy, aby precyzyjnie komponować playlistę i systematycznie ją odświeżać. Aktualne zestawienia najchętniej kupowanych singli we Włoszech znajdziemy na stronie:

fimi.it/classifiche#/category:digital

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022