Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

26 czerwca 2018 r.

ZPAV na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia

W dniach 28–30 czerwca w ramach festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia odbędzie się dedykowany branży muzycznej warsztat szkoleniowy „Music IN”, który jest swoistym inkubatorem dla artystów, managerów, promotorów oraz organizatorów wydarzeń muzycznych i animatorów życia muzycznego.

ZPAV na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia

Jak komentują organizatorzy:

Dynamiczne zmiany na światowych rynkach muzycznych zmuszają artystów do bycia nie tylko autorami, lecz także kimś w rodzaju właścicieli artystycznych start-upów. Z tego powodu zajmiemy się zarówno tematami związanymi z zarządzaniem własną karierą, poruszaniem się w meandrach prawnych czy planowaniem zagranicznej promocji, jak też kwestiami bardziej osobistymi, takimi jak godzenie życia prywatnego z zawodowym, higiena pracy, skuteczny odpoczynek i radzenie sobie z niepożądanymi nawykami. Pokażemy, jak istotne jest tworzenie historii i dobre opisywanie własnej twórczości oraz jak żyć dobrze z Wujkiem Google, czyli dbać o swój wizerunek w Internecie.

Przedstawiciele Związku Producentów Audio Video wezmą udział w panelu Twórca, Artysta, Producent – podstawowe zagadnienia prawne, który odbędzie się 29 czerwca 2018 r., godz. 11:00–14:00.

Podczas spotkania można będzie poszerzyć wiedzę o zagadnienia prawne i dowiedzieć się, komu w jakich sytuacjach i jakie konkretnie prawa przysługują. W jaki sposób zarejestrować utwór i dostać tantiemy? Jaka jest rola Organizacji Zbiorowego Zarządzania w obrocie prawami? Podczas warsztatu omówione zostaną także najczęściej spotykane w branży muzycznej problemy natury prawnej.

Prowadzenie: Bogusław Pluta (ZPAV, MExP), Marek Hojda (ZAiKS, MExP) oraz Emilia Chojnowska (prawnik ze ZPAV)

Bogusław Pluta – absolwent Szkoły Głównej Handlowej, dyrektor OZZ ZPAV, członek Zarządu Fundacji Music Export Poland; reprezentuje Polskę w Performance Rights Committee przy IFPI.

Emilia Chojnowska – prawnik ZPAV, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UKSW w Warszawie. Ze Związkiem Producentów Audio Video związana jest od 2011 r. Na co dzień zajmuje się obsługą spraw karnych i cywilnych związanych z naruszeniami praw producentów fonograficznych. W kręgu jej zainteresowań leżą obszary prawa dedykowane ochronie własności intelektualnej.

Marek Hojda – członek Zarządu ZAiKS, absolwent Wydziału Jazzu AM w Katowicach w klasie wokalnej oraz aranżacji i kompozycji. Grał na instrumentach klawiszowych w takich zespołach jak De Mono, Emigranci, Surzyn Band, Oddział Zamknięty. Jako aranżer i producent współpracował również z Izą Trojanowską, Majką Jeżowską, Kapitanem Nemo, Robertem Chojnackim. Jest właścicielem studia nagraniowego Homar Music.


Również 29 czerwca 2018 r., godz. 15:00–17:00, odbędzie się dyskusja pt. Festiwale showcase’owe i songwriting camps.

Podczas spotkania przedstawiciele Music Export Poland i artyści mający doświadczenie w zagranicznej promocji swojej twórczości omówią kwestie dotyczące formuły, roli i rodzajów festiwali showcase’owych na świecie. Zgromadzeni w panelu goście postarają się odpowiedzieć na pytanie: czy udział w festiwalu pomaga w karierze? Opowiedzą także o tym, jak dobrze przygotować się do tego rodzaju występu, czego unikać oraz jakie są kryteria oceny występów przez branżową publiczność. Kolejnym zagadnieniem będą tzw. songwriting camps w Polsce i za granicą. Omówione zostaną ich wady, zalety oraz koszty udziału.

Paneliści: Marek Hojda (ZAiKS, MExP), Grzegorz Kwiatkowski (Trupa Trupa) oraz Buslav

Marek Hojda – członek Zarządu ZAiKS, absolwent Wydziału Jazzu AM w Katowicach w klasie wokalnej oraz aranżacji i kompozycji. Grał na instrumentach klawiszowych w takich zespołach jak De Mono, Emigranci, Surzyn Band, Oddział Zamknięty. Jako aranżer i producent współpracował również z Izą Trojanowską, Majką Jeżowską, Kapitanem Nemo, Robertem Chojnackim. Jest właścicielem studia nagraniowego Homar Music.

Grzegorz Kwiatkowski (ur. 1984) – poeta, muzyk. Autor trylogii Powinni się nie urodzić (OFF Press, 2011), a także Radości, Spalania, Powinni się nie urodzić revisited – Urodzić oraz Sową (Biuro Literackie, 2013, 2015, 2016, 2017). Stypendysta programu „Styria Artist in Residence” rządu w Styrii (2017). Stypendysta programu „Artist in Residence” Federalnego Urzędu Kanclerskiego Austrii oraz Stowarzyszenia Kulturkontakt Austria (2016). Stypendysta Międzynarodowego Domu Pisarzy w Grazu w Austrii (2015). Członek zespołu Trupa Trupa. Od 2015 roku zespół nagrywa dla brytyjskiej wytwórni Blue Tapes and X-Ray Records (w katalogu m.in. Jute Gyte, Tashi Dorji, Mats Gustafsson, Katie Gately). Efektem współpracy jest bardzo dobrze przyjęty przez polską i zagraniczną krytykę album Headache. Od 2016 roku zespół związany jest również z francuską wytwórnią Ici d’ailleurs (w katalogu m.in. Yann Tiersen, Matt Elliott / The Third Eye Foundation, Stefan Wesołowski), która wydała zremasterowaną wersję Headache na płycie winylowej. W dniu 27 października 2017 r. zespół wydał kolejną płytę, zatytułowaną Jolly New Songs. Jest to międzynarodowa kooperacja wytwórni Ici d’ailleurs i Blue Tapes and X-Ray Records.

Buslav – multiinstrumentalista, kompozytor i twórca tekstów. Mając wieloletnie oraz międzynarodowe doświadczenie jako muzyk sesyjny (m.in. członek house-bandu Cheryl Pepsii Riley w Vilage Underground w NYC), postanowił wydać swój pierwszy album solowy. Prostota formy prowadzi tu bezpośrednio do istoty poruszanych treści. Buslav – to projekt odwagi przekroczenia osobistych granic. To opowieść o emocjach, ludzkiej ciekawości i doświadczeniach – ujętych w dźwięki. Debiutancki album Buslava był dwukrotnie nominowany do Fryderyków 2017 w kategorii Debiut Roku i Album Roku Pop. Swoje miejsce znalazł także w promocji IV sezonu popularnego serialu TVN – Druga Szansa.

Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie: https://www.innebrzmienia.eu/line-up-2018/.

Źródło: materiały prasowe organizatora

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022