Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

3 lutego 2011 r.

Karnawał to czas, kiedy króluje muzyka. Czy wszyscy właściciele lokali rozrywkowych płacą za publiczne odtwarzanie utworów muzycznych? Kontrole trwają.

Karnawał mamy w tym roku wyjątkowo długi, więc chyba każdy zdąży choć raz zaszaleć na balu, dyskotece czy w klubie. Amatorzy zabawy przy muzyce częściej, niż zwykle odwiedzają miejsca, gdzie mogą potańczyć i posłuchać muzyki. Dyskoteki i kluby cieszą się teraz wielką popularnością, a zorganizowanie balu karnawałowego na stałe wpisało się już w plany wielu firm czy organizacji. Cieszy to z pewnością właścicieli dyskotek, klubów i innych lokali rozrywkowych, bo imprezy organizowane o tej porze roku przynoszą chyba największe profity.

Karnawał to czas, kiedy króluje muzyka. Czy wszyscy właściciele lokali rozrywkowych płacą za publiczne odtwarzanie utworów muzycznych? Kontrole trwają.

Karnawał mamy w tym roku wyjątkowo długi, więc chyba każdy zdąży choć raz zaszaleć na balu, dyskotece czy w klubie. Amatorzy zabawy przy muzyce częściej, niż zwykle odwiedzają miejsca, gdzie mogą potańczyć i posłuchać muzyki. Dyskoteki i kluby cieszą się teraz wielką popularnością, a zorganizowanie balu karnawałowego na stałe wpisało się już w plany wielu firm czy organizacji. Cieszy to z pewnością właścicieli dyskotek, klubów i innych lokali rozrywkowych, bo imprezy organizowane o tej porze roku przynoszą chyba największe profity.

Muzyka jest jednym z podstawowych wyznaczników dobrej zabawy, to głównie pod jej kątem wybieramy lokale i miejsca, w których będziemy bawili się w czasie karnawału. Będąc właścicielem lokalu czy organizatorem imprezy warto więc zadbać o dobrą muzykę, pamiętając jednocześnie, że wykorzystanie muzyki w biznesie skutkuje koniecznością uiszczania opłat.

Związek Producentów Audio Video przypomina, że zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., podmioty gospodarcze mają obowiązek odprowadzania opłat za publiczne odtwarzanie nagrań audio i wideo do wskazanych Organizacji Zbiorowego Zarządzania (ZPAV, ZAIKS, STOART, SAWP).

Za granie muzyki bez posiadania umowy z odpowiednimi Organizacjami Zbiorowego Zarządzania przedsiębiorcy narażają się na wysokie kary pieniężne. Ostatnio nasiliły się kontrole przeprowadzane przez funkcjonariuszy wydziałów do walki z przestępczością gospodarczą. W przypadku braku wymaganej umowy, Związek Producentów Audio Video kieruje wnioski do prokuratury.

Przedsiębiorcy, chcąc zapewnić udany wieczór swoim klientom, powinni sobie zdać sprawę, że muzyka jest tak samo ważnym elementem biznesu jak napoje czy potrawy serwowane w ich lokalach. Badania pokazują, że muzyka ma ogromny wpływ na klientów lokali gastronomicznych i usługowych. Przyciąga ich do restauracji, barów, dyskotek. Powoduje, że dłużej tam zostają, wracają do nich i ostatecznie wydają w tych lokalach więcej pieniędzy.

Pamiętajmy jednak, że korzystając z muzyki, korzystamy z efektu pracy całego sztabu ludzi od kompozytora, autora tekstu, po producenta i wydawcę. Tym osobom należy się zapłata za ich pracę.

Więcej informacji na temat badań dotyczących znaczenia muzyki dla konsumenta można zaleźć na stronie :

Więcej informacji:
Bogusław PlutaKatarzyna Kowalewska
Dyrektor OZZ ZPAVQL CITY Agencja Komunikacji Marketingowej
Związek Producentów Audio Videotel.: +48 781 268 180
tel. 22 622 92 19k.kowalewska@qlcity.pl
b.pluta@zpav.pl
Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022