Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

8 maja 2013 r.

Muzyczna strefa mózgu

Muzyka wywołuje najsilniejszą reakcję w mózgu w jądrze półleżącym – udowadniają najnowsze badania.

Muzyka ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie, jak jednak wpływa na nasz mózg i gdzie zaczyna się ta muzyczna przyjemność? Najświeższe doniesienia wskazują, iż został zidentyfikowany obszar w mózgu odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności podczas słuchania muzyki, naukowcy udowadniają, że utwory najchętniej wybierane przez badanych wywołują najsilniejsze reakcje w jądrze półleżącym, które stanowi tzw. układ nagrody, znany także, jako ośrodek przyjemności.

Muzyczna strefa mózgu

Muzyka wywołuje najsilniejszą reakcję w mózgu w jądrze półleżącym – udowadniają najnowsze badania.

Muzyka ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie, jak jednak wpływa na nasz mózg i gdzie zaczyna się ta muzyczna przyjemność? Najświeższe doniesienia wskazują, iż został zidentyfikowany obszar w mózgu odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności podczas słuchania muzyki, naukowcy udowadniają, że utwory najchętniej wybierane przez badanych wywołują najsilniejsze reakcje w jądrze półleżącym, które stanowi tzw. układ nagrody, znany także, jako ośrodek przyjemności.

Badania ludzkiego mózgu wykazały, że aktywność jądra półleżącego ma bezpośredni wpływ na to ile jesteśmy skłonni wydać na konkretny utwór. Naukowcy wiedzieli już, że dzięki muzyce możemy odczuwać intensywną przyjemność poprzez dostarczanie mózgowi odpowiednich związków chemicznych. Jest to mechanizm zbieżny chociażby z radością towarzyszącą jedzeniu, czy też podczas seksu. Jednak dopiero teraz udało się zidentyfikować część mózgu, w której odczuwana przez nas muzyczna przyjemność ma swój początek.

Naukowcy przyglądali się pracy mózgów ludzi w trakcie słuchania muzyki, a następnie pytali badanych ile są skłonni wydać na zakup danych utworów.

W eksperymencie opublikowanym w magazynie Science, przebadano 20 osób, które korzystały z aplikacji przypominającej iTunes. Badanym odtwarzano 30 sek. fragmenty odpowiadającą ich gustom muzycznym, jednak takie których nigdy wcześniej nie słyszeli.

Zamiast po prostu zadać pytanie, czy muzyka im się podoba, czy nie, daliśmy im szansę ją kupić, co dało nam prawdziwy obraz tego co tak naprawdę lubią i chcą. Badani zaraz po odsłuchaniu fragmentu utworu podejmowali decyzję, na ile wyceniają utwór. Wartości jakie mogli wybrać to 0$, 99c, 1,29$, lub 2$ - powiedziała Valorie Salimpoor z McGill University w Montrealu, w Kanadzie.

Wyniki badań wskazały jednoznacznie, że najpopularniejsze wśród badanych piosenki – takie, za które deklarowano największe kwoty, wywoływały najsilniejszą reakcję w jądrze półleżącym – strukturze mózgu odpowiedzialnej za ośrodek przyjemności.

Według autorki badań, Valorie Salimpoor doświadczenie przyjemności podczas słuchania muzyki ma miejsce dzięki uwolnieniu substancji chemicznej w mózgu, a mianowicie - dopaminy. Salimpoor stwierdziła, że muzyka korzysta z obwodów w mózgu, które wyewoluowały do kierowania ludzką motywacją.

Najnowsze odkrycie naukowców ukazujące działanie jądra półleżącego z pewnością jest krokiem naprzód w badaniach zależności pomiędzy muzyką i mózgiem, jednak wciąż nie zdradzają nam wszystkiego w tej kwestii.

Źródło: guardian.co.uk

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022