Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

11 kwietnia 2014 r.

Raport podsumowujący działania Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV w 2013 roku

Związek Producentów Audio Video opublikował Raport podsumowujący działania Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV w 2013 roku.

Raport podsumowujący działania Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV w 2013 roku

Związek Producentów Audio Video opublikował Raport podsumowujący działania Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV w 2013 roku.

Miniony rok był dla większości organizacji zbiorowego zarządzania czasem intensywnej pracy. Zatwierdzono wspólne tabele stawek za odtwarzanie muzyki i filmów w miejscach publicznych. Podjęto negocjacje z operatorami kablowymi, wskutek których ZAiKS, ZPAV, STOART i ZASP podpisały kontrakt generalny z największym działającym na rynku operatorem – UPC.

Wychodząc naprzeciw kolejnym wyzwaniom OZZ ZPAV wprowadził rozwiązania przygotowują organizację do nowej rzeczywistości wynikającej z zatwierdzenia wspólnej tabeli stawek w zakresie odtworzeń. Zasadniczej zmianie uległ system prowadzenia inkasa wynagrodzeń z tytułu odtwarzania. Realizowane w ciągu roku pilotażowe projekty pozwoliły opracować nową, znacznie efektywniejszą strukturę organizacyjną i otworzyć Biura Regionalne na terenie całego kraju.

W celu zapewnienia najwyższej jakości obsługi, ZPAV wdrożył unikatowy Kodeks postępowania pełnomocników ZPAV. Dzięki jasnym zasadom, do przestrzegania który bezwzględnie zobowiązani są wszyscy pełnomocnicy ZPAV, firmy wykorzystujące muzykę mają zapewnione przejrzyste i komfortowe warunki współpracy.

Nowe podejście do prowadzenia inkasa przełożyło się także na wzrost wynagrodzeń płaconych na rzecz OZZ ZPAV. W 2013 roku ZPAV zainkasował łącznie (z tytułu wykorzystania muzyki oraz opłat od tzw. czystych nośników ) 34,716 tys. zł netto, co stanowi 16% wzrost w stosunku do roku 2012. To już kolejny rok, w którym utrzymuje się tendencja wzrostu przychodów uzyskiwanych przez firmy muzyczne z tytułu eksploatacji ich praw.

Rosnąca świadomość wartości jakie niesie ze sobą muzyka odtwarzana w lokalach i punktach usługowych przekłada się na systematyczny wzrost udziału środków uzyskiwanych od użytkowników dokonujących opłat z tytułu odtwarzania muzyki w miejscach publicznych. W 2013 roku stanowiły one już niemal 70% wszystkich zainkasowanych na rzecz OZZ ZPAV wynagrodzeń i opłat.

Zapraszamy do lektury raportu zawierającego podstawowe dane i informacje na temat działalności OZZ ZPAV w roku 2013.

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022