Tu jesteś:
Aktualności

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Aktualności

24 lipca 2014 r.

Wpływ muzyki na biznesowy sukces firm

Co łączy komercyjne loty w kosmos, producenta elektroniki z doliny krzemowej i wizytę w klubie fitness? Wszystko jest powiązane z muzyką. Virgin Galactic nie powstałoby, gdyby nie Virgin Records, Apple nie osiągnąłby sukcesu, gdyby nie kontent muzyczny w urządzeniach mobilnych, a wizycie na siłowni zawsze w tle towarzyszy muzyka.

Co łączy komercyjne loty w kosmos, producenta elektroniki z doliny krzemowej i wizytę w klubie fitness? Wszystko jest powiązane z muzyką. Virgin Galactic nie powstałoby, gdyby nie Virgin Records, Apple nie osiągnąłby sukcesu, gdyby nie kontent muzyczny w urządzeniach mobilnych, a wizycie na siłowni zawsze w tle towarzyszy muzyka.

Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez muzyki. Jest obecna we wszystkich przejawach życia. Nie inaczej jest w przypadku biznesu. Muzyka jest nieodłączną częścią sukcesu wielu najbardziej znanych światowych marek. Przyczynia się do ich powstawania, zwiększa zyski i buduje jej wartość.

Brytyjska firma Virgin stanowi przykład organizacji, która została zbudowana na muzyce. Wytwórnia płytowa została założona przez Richarda Bransona, Simona Drapera i Nicka Powella w 1972 roku. Przedsiębiorstwo odniosło światowy sukces, podpisując kontrakty z tak znanymi wykonawcami jak m.in. Keith Richards, Lenny Kravitz czy Genesis. Dziś to konglomerat spółek działających pod wspólną marką. Podstawowe branże, w jakich działa to podróże (niedługo również w kosmos), rozrywka i styl życia. Grupa zatrudnia 50 000 osób na całym świecie, a jej wartość oscyluje w okolicach 20 miliardów funtów. Do dzisiaj Richard Branson lubi podkreślać, że wszystko zaczęło się od muzyki.

Kolejną zbudowaną na muzyce firmą o niepodważalnej w swojej branży pozycji jest Apple. Smartfony i tablety tej marki dały początek wszystkim „smart” urządzeniom. Produkty spod znaku jabłka stały się ikoną nowoczesnej linii wzornictwa i zbudowały wokół siebie swoistą subkulturę. Oczywiście sukces ten nie byłby możliwy, gdyby nie oferowana wraz z urządzeniami możliwość odsłuchiwania i przechowywania muzyki.

To właśnie dzięki niezliczonym zasobom muzyki dostępnym w serwisie iTunes, firma odbudowała swoją pozycję rynkową i w ciągu kilku lat stała się jedną z najdroższych marek na świecie. Tegoroczny ranking „Najcenniejsze marki świata”, przygotowany przez Millward Brown, szacuje wartość firmy na 147,88 miliarda dolarów. Jak ważna jest muzyka w strategii rozwoju tego giganta z Doliny Krzemowej pokazuje ostatnia transakcja, w ramach której przejęto firmę Beats (producenta wysokiej jakości słuchawek muzycznych). Wartość przejęcia szacuje się na 3 miliardy dolarów. Tim Cook, dyrektor generalny Apple, tak wypowiedział się o tej transakcji: „Muzyka jest bardzo ważną częścią naszego życia i zajmuje szczególne miejsce w naszych sercach w Apple. Dlatego nieustannie inwestowaliśmy w muzykę i chcieliśmy połączenia tych dwóch niezwykłych drużyn, dzięki czemu możemy kontynuować tworzenie najbardziej innowacyjnych produktów i usług muzycznych na świecie.”

Świadomość siły muzyki w biznesie nie jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla tych największych. Coraz częściej fakt, ile znaczy muzyka dla małego biznesu dostrzegalny jest przez firmy z sektora MSP. Kluby fitness, restauracje, bary, kawiarnie, wszystkie te miejsca trudno sobie wyobrazić bez odpowiedniej, nastrojowej muzyki. Właściciele takich miejsc już dawno odkryli, że dzięki muzyce mogą budować odpowiedni klimat i być bardziej konkurencyjni na rynku.

Według przeprowadzonych w 2011 r. przez TNS OBOP badań na temat wartości muzyki w większości badanych obiektów, muzyka jest odtwarzana przez cały czas w 72% lokali gastronomicznych, 56% obiektów rekreacyjnych, 54% zakładów usługowych i 26% sklepów. Wyraźnie widać także, jak muzyka zmienia swoje znaczenie w zależności od typu obiektu. Zdecydowanie większy wpływ na klientów ma muzyka odtwarzana w pubie lub klubie niż muzyka puszczana w tanim barze. Podobnie muzyka w fitness klubie jest ważniejsza od muzyki na basenie. Wynika z tego, że rezygnacja z odtwarzania muzyki, wiązałaby się z utratą części przychodu, ze względu na wycofanie się części klientów do konkurencji.

Rozmawiając o tym, jak muzyka przyczynia się do zwiększenia zysków wielu przedsiębiorstw, nie można zapomnieć o jej twórcach. Gdyby nie autorzy tekstów, kompozytorzy, wykonawcy i producenci gospodarka straciłaby swoją siłę napędową. Dlatego, gdy następnym razem sięgniemy po nasze smartfony, warto chwilę pomyśleć o tym, co sprawia, że te narzędzia są tak wartościowe, czyli co czyni je naprawdę „smart”.


***

Kontakt dla mediów:
Jakub Olek, MSLGROUP, tel. 606 319 500, e-mail: jakub.olek@mslgroup.com

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022