Dobór muzyki w praktyce
Program muzyczny powinien być inny dla każdego klienta, idealnie dopasowany do wizerunku i miejsca oraz dostosowany pod względem psychologicznym. Ponadto musi on być aktualizowany na bieżąco zgodnie z najnowszymi trendami i możliwy do modyfikacji w każdej chwili.
Emitowanie w miejscu sprzedaży odpowiednio ułożonych play list muzycznych zapewnia klientowi poczucie relaksu, stymuluje wzmożony poziom aktywności, wywołuje pozytywne emocje, indukuje dobre skojarzenia związane z marką lub produktem. Ponadto wpływa pozytywnie na stosunki interpersonalne co owocuje lepszą interakcją klient-personel. Prawidłowo wykorzystana muzyka mobilizuje również personel do lepszego kontaktu społecznego z klientem.
Kolejnym efektem profesjonalnie zaprogramowanych i dobranych play list muzycznych jest poczucie wolniejszego upływu czasu co skutkuje zrelaksowaniem klienta, dłuższą wizytą w sklepie i większą satysfakcją z pobytu w sklepie.
Bardzo ważne jest również tworzenie nastrojowej atmosfery w czasie świąt, uroczystości i wydarzeń specjalnych (Święta Bożego Narodzenia, Walentynki, urodziny sieci/galerii, imprezy sportowe itd.).
Wszystkie działania związane z audiomarketingiem pomagają prawidłowo kształtować wizerunek i tożsamość marki oraz wspomagają jego całkowitą identyfikację oraz budują przywiązanie klienta do miejsca sprzedaży.
Nie obywa się jednak bez wpadek. Pamiętam klienta, który był właścicielem ekspozycji azjatyckich kwiatów. Aby nadać swojemu lokalowi klimatu „Azji” postanowił odtwarzać wyłącznie orientalną muzykę. Właściciel nie zmienił zdania mimo sugestii z naszej strony, że warto dodatkowo urozmaicić listę utworów o bardziej europejskie brzmienia do których jesteśmy na co dzień przyzwyczajeni. Zaledwie po dwóch godzinach od uruchomienia orientalnego podkładu muzycznego zadzwonił do nas z błaganiem o zmianę repertuaru. Zarówno on, jak i odwiedzający wystawę mieli już dość słuchania monotonnej muzyki, gdzie poszczególne utwory nie różniły się znacząco do siebie.
Pomysł urozmaicania wernisaży i wystaw podkładem melodycznym to bardzo trafna inicjatywa. Należy jednak pamiętać o tym, że tylko dobrze dobrana muzyka do rodzaju ekspozycji czy produktów może przełożyć się na właściwy efekt.
Michał Marchocki, szef działu muzycznego w Internet Media Services Polska, firmie specjalizującej się w zakresie usług marketingu sensorycznego