PPL - badania dotyczące korzyści z odtwarzania muzyki w przedsiębiorstwach
Brytyjska organizacja Phonographic Performance Limited (PPL) przeprowadziła badania dotyczące wpływu muzyki odtwarzanej w sklepach. Badanie objęło zarówno pracowników, jak i klientów sklepów detalicznych. To kolejne wyniki badań, które pokazały, że muzyka ma duży wpływ na zysk w sprzedaży detalicznej. Zdecydowane 97% ankietowanych pracowników zaleca, aby muzyka była grana we wszystkich sklepach. 99% zgodziło się, że sklepy, w których odtwarza się muzykę wydają się być nowoczesnymi i atrakcyjnymi miejscami, zapewniając markom realną przewagę na konkurencyjnym rynku.
Ważny okazał się również gatunek muzyki, która jest odtwarzana w sklepie - 88% badanych pracowników stwierdziło, że woli słuchać muzyki wykonywanej przez znanych artystów, a nie nieznajomych dźwięków.
Marketing sensoryczny a muzyka
Pięć zmysłów ludzkich: węch, słuch, wzrok, smak i dotyk, jest odpowiedzialnych za interpretację otaczającego nas świata. Dlatego też zmysły ludzkie stały się przedmiotem badań współczesnego marketingu jako narzędzia wpływającego na decyzję naszych klientów, budującego więzy lojalności oraz tworzącego wizerunek firmy.
Każdego dnia człowiek bombardowany jest tysiącem reklam mało różniących się od siebie produktów i przestaje analizować ich przekaz. Zadaniem marketingu sensorycznego jest wykorzystanie zmysłów ludzkich w celu wyróżnienia marki spośród innych oraz stworzenia emocjonalnych związków z klientami poprzez stałą obecność marki w ich świadomości. W marketingu sensorycznym jest to osiągalne pod warunkiem, że uaktywni się pięć zmysłów, w celu zbliżenia się do klienta i wniknięcia w jego serce i umysł. Jednym z najbardziej podatnych i wrażliwych na taki podświadomy odbiór informacji jest zmysł słuchu.
Royalty Free Music – czy to się opłaca?
Coraz częściej można usłyszeć o ofertach firm, proponujących dostarczanie „muzyki wolnej od opłat”. Ich oferty wyglądają bardzo atrakcyjnie: kupując płyty z muzyką „royalty free” nie podlega się obowiązkowi uzyskiwania licencji i wnoszenia opłat na rzecz ZPAVu, ZAiKSu i innych organizacji zbiorowego zarządzania. Powstaje więc pytanie, czy rzeczywiście muzyka taka może stanowić realną konkurencję dla melodii dobiegających do nas codziennie z programów radiowych, telewizyjnych czy z zakupionych w sklepach płyt?
Niech gra muzyka!
98% młodzieży robi zakupy w sklepach nadających muzykę, 87% kobiet chodzi do lokali gastronomicznych z muzyką, 75% klientów zapłaci więcej za piwo, byle wypić je w pubie, w którym jest muzyka. Te dane są wymowne i powinny dać do myślenia właścicielom sklepów i lokali gastronomicznych.
Badania przeprowadzone w maju 2010 r. na zlecenie Związku Producentów Audio Video jednoznacznie wskazują na bardzo ważną rolę i ogromne znaczenie muzyki dla klientów lokali gastronomicznych i usługowych.