Tu jesteś:
Muzyka w biznesie / Dowiedz się więcej

ZPAV :: Opłaty za muzykę - Muzyka w biznesie - Dowiedz się więcej


Dobrze dobrana muzyka pomaga

Muzyka sprzyja działalności gospodarczej

Dobrze dobrana muzyka ma duży wpływ na wzrost przychodów w przedsiębiorstwach, w których jest odtwarzana. Od dawna wiedzą o tym właściciele dobrych sklepów i zakładów usługowych. Trudno się nie zgodzić z twierdzeniem, że każdy punkt handlowy czy usługowy jest bardziej atrakcyjny dla klientów, jeśli odtwarzana jest w nim muzyka. Już od lat wiadomo, że ma ona również istotny wpływ na poziom sprzedaży, lojalność klientów, a także na efektywność pracowników.

Już w latach 80-tych udowodniono, że utwory odtwarzane w lokalach usługowych mogą zwiększyć obroty nawet o 38%. W przypadku wzrostu poziomu przychodów według badań R. E. Millmana, efekt wpływu muzyki jest największy w grupie wiekowej poniżej 25 lat (wzrost o 51%), mniejszy pośród 26-50-latków (11% wzrostu) i ponownie wyższy wśród osób powyżej 50 lat (wzrost o 26%). Inne badania wskazują, że Klienci chętniej korzystają z usług i ponownie odwiedzają lokale, w których obecna jest muzyka.

Trzecim ważnym efektem odtwarzania muzyki w miejscu pracy jest jej pozytywny wpływ na wydajność pracowników. Badania przeprowadzone w latach 90-tych wskazują, że grająca w tle melodia poprawia wydajność wykonywanych zadań oraz zwiększa satysfakcję z wykonywanej pracy.

Dlaczego opłaca się korzystać z muzyki w biznesie. Jak dobrać odpowiednią muzykę?

W dobie poszukiwania coraz to nowych skutecznych technik sprzedaży, coraz popularniejszym narzędziem służącym do zjednywania klientów jest audiomarketing. Jest to narzędzie służące do wsparcia sprzedaży i budowy wizerunku za pomocą muzyki.

Z powodzeniem wykorzystywane przez lata przez globalne koncerny posiadające sklepy wielkopowierzchniowe, sprzedające swoje wyroby w markowych sklepach czy będące właścicielem sieci lokali gastronomicznych. Chodząc do dobrych sklepów łatwo zauważyć, że odtwarzane utwory różnią się od siebie w zależności od profilu grupy docelowej, do której adresowany jest dany produkt. Inna muzyka grana jest w sklepie z odzieżą dla młodzieży, gdzie często dominuje hiphop, a jeszcze inna w ekskluzywnych perfumeriach gdzie można usłyszeć spokojny chill out. W takich lokalach muzyka już świadomie wpisana jest w element budowy wizerunku marki. Nadaje danemu miejscu unikalny nastrój pozytywnie wpływając na klientów, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo dokonania sprzedaży.

Przyjemność z robienia zakupów już nie wystarcza. Klienci oczekują szczególnej uwagi. Pragną gestów przyjaźni, zabawiania anegdotkami, relaksu, posmakowania różnych stylów życia i postaw. Konsumenci kupują emocje (The Institute For Studies Of The Future, Copenhagen).

Audiomarketing – to specjalnie dobrana lista utworów (playlista), dostosowana do profilu działalności lub sprzedawanych produktów. Dobrze zaprogramowana playlista może zdecydowanie poprawić wizerunek marki, wpłynąć na sprzedaż oraz poprawić odbiór miejsca lub marki. Jednocześnie jednak trzeba pamiętać, że utwory źle wybrane, niepoprawnie zaprogramowane lub emitowane na nieodpowiednim poziomie głośności mogą wpłynąć negatywnie na wszystkie powyższe elementy. Dlatego też najbezpieczniej jest korzystać z usług firm specjalizujących się w usługach związanych z audio marketingiem. Profesjonalne firmy zajmujące się audio marketingiem oferują zarówno bezpłatne testy, badania percepcji programu muzycznego jak również indywidualną opiekę konsultanta muzycznego. W przypadku dużych przedsięwzięć dobrym i optymalnym kosztowo rozwiązaniem może też być zatrudnienie własnego DJ-a. Warto pamiętać o tym, że przy wielkich obrotach ich zwiększenie w wyniku lepszej atmosfery jaką daje muzyka nawet o ułamek procenta ma wartość setek tysięcy złotych.

Własna playlista

Alternatywą dla korzystania z wyspecjalizowanej agencji jest próba profilowania muzyki w miejscu pracy na własną rękę. Wartość oraz rodzaj sprzedawanych produktów, definiuje grupę docelową jak i upodobania klientów. Znając te informacje będzie nam łatwiej wybrać muzykę. Własną play listę opracować można kupując najbardziej odpowiednie albumy CD z utworami, które pasują do sprzedawanego produktu. Można też skorzystać z pomocy licznych kanałów radiowych lub TV, gdzie grany jest określony gatunek muzyczny, który pozwoli w lokalu stworzyć właściwy nastrój do oferowanych usług czy towarów.


Źródła:

Milliman, R. E. “Using Background Music to Affect the Behavior of Supermarket Shoppers”, Journal of Marketing, 46 (1982)

Dube, L., Chebat, JC., Morin, S., “The Effects of Background Music on Consumers’ Desire to Affiliate in Buyer-Seller Interactions” Psychology and Marketing, 12 (1995)

Blood, D.J. and Ferriss, S.J. “Effects of Background Music on Anxiety, Satisfaction with Communication, and Productivity”, Psychological Reports, 72/1 (1993)

oraz North, A.C. and Hargreaves, D.J. “Musical Tempo, Productivity & Morale”, unpublished manuscript, (1999)

Value gap
69% gości hotelowych uważa, że muzyka jest jednym z głównych czynników kreujących atmosferę hotelu (MWFY)
75% gości hotelowych lubi słuchać muzyki w lobby, barach, restauracjach i przestrzeniach ogólnodostępnych w hotelu (MWFY)
73% właścicieli sklepów z odzieżą i obuwiem jest przekonanych o pozytywnych oddziaływaniu muzyki na klientów. Obecność muzyki przyciąga do nich klientów.
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 2160 zł miesięcznie w sklepie spożywczym o dziennym utargu w granicach 1000 zł
78% kobiet odwiedzających salon urody wyżej cenni sobie dobrą muzykę niż oferowaną tam kawę, herbatę lub kolorowe czasopisma
Dobra muzyka pozwala skutecznie zrelaksować się podczas zabiegów kosmetycznych 2/3 klientom (76% kobiet, 85% klientów w wieku 20-29 lat)
20% regularnych gości salonów urody wybrałoby inny lokal gdyby nie była w nim odtwarzana muzyka
85% właścicieli klubów fitness i 90% właścicieli kręgielni i bilardów jest wręcz przekonana o promocyjnym znaczeniu muzyki w ich działalności i jej wpływie na zachowania oraz nastrój klientów
80% klientów czerpie więcej przyjemności z zajęć w klubie fitness podczas słuchania muzyki tła (MWFY)
80% klientów twierdzi, że muzyka w czsie zajęć fitness bardziej motywuje ich do ćwiczeń (MWFY)
Szacowany przeciętny spadek przychodów przy braku muzyki to 5476 zł miesięcznie w restauracji o dziennym utargu w granicach 600 zł
Jeżeli zostanie wyłączona dobra muzyka to 32,6% klientów restauracji wybierze inny lokal
82% właścicieli restauracji uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzania ich lokali, jak i wydłuża ich czas pobytu w nich.
55% gości hotelowych preferuje spotkania z klientami w miejscach gzdie grana jest dobra muzyka (MWFY)
Fryderyk Festiwal 2022