Niech gra muzyka!
98% młodzieży robi zakupy w sklepach nadających muzykę, 87% kobiet chodzi do lokali gastronomicznych z muzyką, 75% klientów zapłaci więcej za piwo, byle wypić je w pubie, w którym jest muzyka. Te dane są wymowne i powinny dać do myślenia właścicielom sklepów i lokali gastronomicznych.
Czy Pan(i) osobiście woli chodzić do lokali gastronomicznych (np. kawiarni, restauracji, barów pubów itp.), w których gra muzyka, czy do takich lokali gastronomicznych, w których nie gra żadna muzyka?
Mając do wyboru dwa znajdujące się w dogodnej dla Pana(i) lokalizacji i podobne do siebie charakterem puby, który chętniej Pan(i) wybierze.
- - zdecydwanie się zgadzam
- - raczej się zgadzam
- - raczej się nie zgadzam
- - zdecydwanie się nie zgadzam
- - trudno powiedzieć
Czy Pan(i) osobiście woli chodzić do lokali gastronomicznych (np. kawiarni, restauracji, barów pubów itp.), w których gra muzyka, czy do takich lokali gastronomicznych, w których nie gra żadna muzyka?
Badania przeprowadzone w maju 2010 r. na zlecenie Związku Producentów Audio Video jednoznacznie wskazują na bardzo ważną rolę i ogromne znaczenie muzyki dla klientów lokali gastronomicznych i usługowych.
Wyniki badań potwierdzają to, co właściciele sklepów i lokali wiedzą od dawna – klienci wolą miejsca, w których gra muzyka. Twierdzi tak 71,4% badanych osób.
– Wśród zwolenników muzyki w lokalach handlowych i usługowych przeważają osoby młodsze, lepiej wykształcone, o lepszej sytuacji materialnej – informuje Urszula Krassowska z TNS OBOP.
Jednak także w grupach o niższym wykształceniu i starszym wieku częściej można spotkać osoby wybierające mimo wszystko lokale, w których czas umila muzyka.
Nawet konieczność zapłacenia nieco więcej za piwo w pubie z muzyką nie zmniejsza liczby osób, które wybierają ten właśnie pub.
Niemal trzy czwarte klientów woli zapłacić 50 gr więcej za piwo i iść do pubu, w którym gra muzyka. Równocześnie koszt muzyki w pubie, nawet małym, nie przekracza 10 gr za piwo. Łatwo obliczyć zysk czerpany z muzyki.
Ciekawy jest wynik badań uwzględniający płeć klientów. Otóż lokale z muzyką wybiera aż 87% kobiet! Jest to ważna wiadomość dla właścicieli lokali, biorąc pod uwagę fakt, że obecnie młode, wykształcone kobiety stanowią coraz większą grupę konsumentów.
80% klientów lokali gastronomicznych przyznaje, że dzięki muzyce lepiej zapamiętuje lokal i chętniej do niego wraca. Tworzą się zatem relacje lojalnościowe między klientem, a miejscem, które odwiedza.
Przekonanie o wpływie muzyki na przywiązanie do lokalu dominuje we wszystkich grupach społeczno-demograficznych, zarówno w dużych miastach, jak i poza nimi.
84% klientów jest zdania, że dobra muzyka grana w lokalach, które odwiedzają, pozytywnie wpływa na ich nastrój.
Podobna tendencja występuje wśród osób odwiedzających salony urody (kosmetyczne, fryzjerskie, itp.) Badania wykazują, że większość woli korzystać z tych punktów, w których gra muzyka.
W grupie tej, co zrozumiałe, jest więcej pań, niż panów. 65% klientów salonów urody przyznaje, że muzyka pozwala im się zrelaksować podczas zabiegów kosmetycznych i nie chcieliby obniżenia ceny usługi, jeżeli wiązałoby się to z brakiem muzyki.
Klienci salonów fryzjerskich zdecydowanie przedkładają muzykę nad możliwość wypicia napoju czy przejrzenia prasy. Jeżeli więc taki zakład szuka oszczędności, nierozsądnym wydaje się wyłączenie muzyki, lepiej szukać ich gdzie indziej.
Natomiast muzyka grana w sklepach wpływa zarówno na długość czasu tam spędzanego jak i na fakt, że klient w ogóle do sklepu wchodzi. Zwłaszcza, jeżeli jest to muzyka, którą lubi. Aż 98% młodych ludzi podejmuje decyzję o zrobieniu zakupów w sklepie, w którym słyszą muzykę, co jest zrozumiałe, wiedząc, jak wielką rolę odgrywa muzyka w życiu tej grupy społecznej.
Trzy piąte badanych przyznaje, że muzyka w sklepie ma wpływ na ich samopoczucie – dobra zawsze poprawia im humor.
Podsumowując – muzyka obecna w sklepach wywiera znaczący wpływ na klientów – skłania ich do wejścia do sklepu, powoduje, że dłużej w nim przebywają, oddziałuje na ich samopoczucie, wyzwala pozytywne emocje, poprawia nastrój.
Analizując wyniki badań można bezsprzecznie stwierdzić, że muzyka grana w sklepach, salonach urody i lokalach gastronomicznych ma bardzo duży wpływ na osoby je odwiedzające.
Szczególnie ważna jest dla ludzi młodszych, wykształconych, o lepszej sytuacji materialnej, a więc dla najważniejszej grupy docelowej reklamodawców. O znaczeniu muzyki częściej też mówią kobiety niż mężczyźni.
Badania jednoznacznie wskazują, że muzyka jest w stanie znacząco wpłynąć na liczbę klientów, czas ich przebywania w lokalu usługowym czy gastronomicznym oraz spowodować ich przywiązanie do lokalu.
Z tego też powodu nasuwa się wniosek, że muzyka powinna stać się takim samym elementem działalności biznesowej jak wystrój lokalu czy obsługa klienta. Może być skutecznym narzędziem w biznesie i jako takie powinna być efektywnie wykorzystywana.
Należy też podkreślić, że mowa jest cały czas o dobrej muzyce, odpowiednio dobranej do charakteru lokalu i profilu jego grupy docelowej, do której adresowany jest dany produkt czy usługa.
Wyniki badań to bardzo ważna informacja dla właścicieli sklepów, restauracji, pubów, barów, salonów urody i innych punktów usługowych. W ich interesie leży wprowadzenie muzyki do tych lokali, bo muzyka po prostu się opłaca.
Źródło
„Znaczenie muzyki dla klientów sklepów, lokali gastronomicznych i salonów urody” – wyniki badania TSN OBOP dla Związku Producentów Audio Video, maj 2010.
Małgorzata Alińska