28.04.2015 Powrót do newslettera
Ile zarabiają artyści w Internecie? – infografika Davida McCandlessa
Od pewnego czasu w środowisku muzycznym bardzo dużo dyskutuje się na temat zarobków kompozytorów, autorów tekstów i producentów w Internecie, roli modelu free-mium oraz wpływie serwisów streamingowych na wartość muzyki. Dyskusje te nasiliły się szczególnie teraz, przy okazji premiery nowej wersji serwisu Tidal, którego właścicielem jest 17 artystów, m.in. Jay Z, Rihanna, Nicki Minaj, Jack White czy Daft Punk.
W 2010 roku, dziennikarz David McCandless opracował infografikę przedstawiającą zarobki muzyków z cyfrowych źródeł muzyki. Na początku kwietnia 2015 McCandless – poprzez swoją stronę internetową Informationisbeautiful.net – udostępnił aktualizację swoich ustaleń sprzed 5 lat.
McCandless wziął pod lupę kilka serwisów oferujących cyfrową muzykę począwszy od sklepów takich jak iTunes czy Amazon poprzez platformę Bandcamp, kończąc na serwisach streamingowych takich jak m.in.: Spotify, Deezer, Youtube oraz Tidal. Zilustrowane są kwoty wynagrodzenia artystów mających kontrakt z majorsami lub wytwórniami niezależnymi oraz tych którzy działających na własną rękę bez umowy z wytwórnią.
Twórca inforgarfiki postanowił sprawdzić jaką ilość streamów musi mieć pojedynczy utwór oraz ile razy musi zostać zakupiony w sklepie internetowym, żeby artysta osiągnął minimalną płacę w Stanach Zjednoczonych, czyli 1,260 dolarów. Dane nie są odwzorowaniem 1:1, przede wszystkim nie są uwzględnione płatności z tytułu licencji wydawniczych, ale należy pamiętać, że McCandless nie miał dostępu do konkretnych umów z artystami.
Przykładowo, Spotify informuje na swojej stronie, że średnia płatność za streaming jednego utworu waha się pomiędzy 0,006 dolarów, a 0,0084. Natomiast infografika pokazuje, że część która idzie do artysty, wynosi średnio 0,001128 dolarów.
Infografika nie ma jednak na celu wskazania, który serwis mógłby być dla artysty bardziej korzystny. Płatności jakie otrzymują artyści z serwisów streamingowych czy ze sklepów z muzyką cyfrową zależne są w dużej mierze od ilości użytkowników korzystających z platform. Dlatego też więcej może zarobić artysta dzięki Spotify niż np. przez Beats Music, z którego korzysta 300 000 osób. Ponadto, wynikiem mniejszej ilości użytkowników jest również większa stawka za odtworzenia.
Pełna infografika dostępna na stronie www.informationisbeautiful.net
Źródło: informationisbeautiful.net, theguardian.com