30.06.2015 Powrót do newslettera
Brytyjscy artyści mają największy udział w rynku światowym od 5 lat
Według danych opublikowanych przez brytyjską organizację BPI (British Phonographic Industry) w corocznym raporcie Music Market 2015, albumy artystów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa stanowią 13,7% globalnego rynku, co jest najlepszym wynikiem odkąd BPI zaczęła gromadzić globalne dane dotyczące sprzedaży.
Sprzedaż albumów Brytyjczyków wzrosła również w poszczególnych krajach, m.in. w Australii, gdzie sprzedane w ubiegłym roku płyty brytyjskich artystów stanowią 22,4% ogólnego wyniku sprzedażowego oraz we Włoszech, gdzie udział procentowy wyniósł 19,8%. Brytyjczycy zdominowali także rodzimy rynek – TOP 10 najlepiej sprzedających się płyt na Wyspach w pełni należy do krajowych artystów. Łączny udział w miejscowym rynku to 53,5%.
Lp. | Kraj | Udział w rynku artystów brytyjskich |
---|---|---|
1 | Wielka Brytania | 53,5% |
2 | Australia* | 22,4% |
3 | Włochy* | 19,8% |
4 | Kanada* | 15,3% |
5 | Niemcy* | 14,2% |
6 | Szwecja | 14,0% |
7 | USA* | 12,2% |
8 | Francja | 11,5% |
9 | Japonia | 4,0% |
10 | Brazylia | 2,5% |
Ponadto, aż 5 pozycji z Wielkiej Brytanii znalazło się w TOP 10 najlepiej sprzedających się albumów na świecie, i są to: zespoły One Direction, Pink Floyd i Coldplay, Ed Sheeran oraz Sam Smith. Dodatkowo można doliczyć jeszcze zespół o podwójnej narodowości (UK/Australia), czyli AC/DC, który również znalazł się w zestawieniu.
Lp. | Artysta | Tytuł albumu | Ilość sprzedanych kopii (w mln)* | Narodowość |
---|---|---|---|---|
1 | Taylor Swift | 1989 | 6,0 | USA |
2 | One Direction | Four | 3,2 | UK |
3 | Ed Sheeran | X | 4,4 | UK |
4 | Coldplay | Ghost Stories | 3,7 | UK |
5 | AC/DC | Rock or Bust | 2,7 | UK/Australia |
6 | Michael Jackson | Xscape | 1,7 | USA |
7 | Pink Floyd | The Endless River | 2,5 | UK |
8 | Sam Smith | In the Lonely Hour | 3,5 | UK |
9 | Katy Perry | Prism | 1,2 | USA |
10 | Beyoncé | Beyoncé | 1,4 | USA |
Muzyka jest ogromnym sukcesem eksportowym Wielkiej Brytanii – na całym świecie fani słuchając płyt, których produkcją zajęli się brytyjscy artyści, wspierają nie tylko nasz bilans handlowy, ale przyczyniają się również do pozytywnego wizerunku Brytanii za granicą. – powiedział Geoff Taylor, CEO BPI oraz BRIT Awards.
Źródło: bpi.co.uk