Tu jesteś:
Newsletter

24.07.2015
Powrót do newslettera

Ruszył Projekt „Piątki z Nową Muzyką”

Ruszył Projekt „Piątki z Nową Muzyką”

Już od 10 lipca fani muzyki na całym świecie mają dostęp do premier muzycznych w tym samym czasie. Dzięki projektowi przemysłu fonograficznego „Piątki z nową muzyką” premiery muzyczne będą dostępne w każdy piątek od godz. 00.01 czasu lokalnego w ponad 45 krajach.

Dotychczas utwory i albumy wydawane były w poszczególnych krajach w różnych dniach tygodnia, np. w poniedziałki we Francji i Wielkiej Brytanii, wtorki w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, piątki w Australii i w Niemczech, w Polsce wytwórnie miały różne dni premier.

Przemysł muzyczny wypracował wspólny dzień premier, by każdy mógł sięgnąć po nową muzykę tego samego dnia na całym świecie, bez konieczności czekania na lokalne wydania. Piątek zastąpi teraz nieregularną sieć terminów premier, która mogła powodować frustrację u fanów, nie mających dostępu do premierowych nagrań, legalnie oferowanych już w innych krajach.

Nad wdrożeniem projektu „Piątki z nową muzyką” pracowały wytwórnie płytowe, dystrybutorzy nagrań i artyści na całym świecie. Wspólny dzień premier obejmie ponad 45 krajów. Podczas przygotowań, zostały wykonane niezależne analizy, które wskazały, że odbiorcy muzyki chcą mieć dostęp do nowych nagrań przede wszystkim na początku weekendu. Badania przeprowadzone przez TNS na siedmiu rynkach1 pokazują, że ponad 2/3 konsumentów, którzy wypowiedzieli się w sprawie preferowanego dnia zakupu nowej muzyki (68%), wskazało piątek i sobotę.

Jak zauważyła przewodnicząca Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego Frances Moore - W projekcie „Piątki z nową muzyką” chodzi przede wszystkim o to, aby dostarczyć ludziom muzykę wtedy, kiedy najbardziej chcą się nią cieszyć. To także okazja, żeby przywrócić klimat ekscytacji i oczekiwania wokół muzycznych premier – przesłaniem projektu jest hasło „Myślisz o piątku? Pomyśl o nowej muzyce”.


Strona nowepiatki.zpav.pl

Fani, przedstawiciele branży fonograficznej i każdy kto szuka informacji o nowym, wspólnym dniu premier muzycznych może je znaleźć na stronie nowepiatki.zpav.pl. Oprócz szczegółów projektu i materiałów graficznych do pobrania na stronie systematycznie udostępniane będą także informacje o aktualnych premierach muzycznych.


Zmiana na listach bestsellerów

Wraz z wprowadzeniem w życie projektu „Piątki z nową muzyką”, wiele krajów dostosowało swoje listy muzycznych bestsellerów, które zwykle przygotowywane były na podstawie tygodniowych okresów sprzedaży. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii BBC wyemituje swój pierwszy piątkowy program poświęcony liście (nadawany do tej pory w niedzielę), a francuska stacja telewizyjna D17 przesunie cotygodniowy program poświęcony listom muzycznym z wtorku na piątek. Również polska Oficjalna Lista Sprzedaży OLiS została dostosowana do piątkowych premier. Zmianie uległ zakres terminów raportowania danych do listy OLiS, i tak od 10 lipca br. lista obejmie okresy tygodniowe od piątku do czwartku.


Międzynarodowa zmiana

Po raz pierwszy przemysł muzyczny nawiązał współpracę na tak dużą skalę. To międzynarodowy sukces, który przyniesie fanom muzyki na całym świecie realną korzyść.

Wprowadzenie światowego dnia „Piątków z nową muzyką” nadzorowane jest przez komitet, złożony z przedstawicieli następujących organizacji:

  • IFPI, organizacja reprezentująca niemal 1300 wytwórni na świecie; grupą Krajową IFPI w Polsce jest Związek Producentów Audio Video
  • WIN-Impala, organizacja reprezentująca niezależne wytwórnie płytowe na świecie
  • FIM, organizacja reprezentująca związki zawodowe i zrzeszenia artystów na świecie
  • Featured Artists Coalition, organizacja reprezentująca artystów wykonawców w Wielkiej Brytanii
  • Entertainment Retailers Association (ERA) (Wielka Brytania), stowarzyszenie reprezentujące m.in. dystrybutorów muzyki
  • Stowarzyszenie Music Biz (USA)

___________________________________________________
1Styczeń 2015 – Badanie TNS na próbie 7251 konsumentów na siedmiu rynkach: Brazylii, Francji, Hiszpanii, Malezji, Szwecji, USA i Włoch. 4201 konsumentów wypowiedziało się w sprawie preferowanego dnia premier muzycznych.