28.04.2017 Powrót do newslettera
ZPAV na Enea Spring Break Showcase Festival & Conference 2017
W dniach 20 - 23 kwietnia 2017 r. odbyła się kolejna edycja festiwalu Enea Spring Break. Podobnie jak przed rokiem Związek Producentów Audio Video przygotował kilka paneli dyskusyjnych, w trakcie których poruszono tematy związane z polskim oraz światowym przemysłem muzycznym. Oprócz tego, po raz pierwszy, uczestnicy festiwalu mieli okazję uczestniczyć w koncertach na nowej scenie przygotowanej przez ZPAV – Dubliner ZPAV Stage.
Nowa scena mieściła się w The Dubliner Irish Pub. Lokal usytuowany w Zamku Cesarskim po raz pierwszy był klubem koncertowym festiwalu. Na ZPAV Stage przez trzy dni, od 20 do 22 kwietnia, wystąpiło dziewięciu wykonawców:
• Mala – zespół założony w 2014 roku w Poznaniu; niedawno zakończyli pracę nad debiutanckim albumem, którego masteringiem zajął się Dave Cooley (odpowiedzialny m.in. za mastering płyt m83, j–dilla, civil twilight)
• Sonbird – grupa z Żywca; w ubiegłym roku ukazała się ich debiutancka EP-ka zatytułowana Wspomnienia z poprzedniego życia; Sonbird zagrali koncerty m.in. z Myslovitz, Clock Machine, SALK;
• Cinemon – mówią, że grają raw pop, ale to po prostu inna nazwa rock’n’rolla – zbyt hałaśliwego na pop, zbyt piosenkowego na underground;
• Animators – zdobywcy wielu nagród i wyróżnień przeglądów, festiwali i konkursów dedykowanych młodym zespołom; na trio Animators składają się weterani programów talent show: „X Factor” i „Must Be The Music”; można było ich usłyszeć na antenie ogólnopolskich stacji radiowych;
• Under The Skin – debiutancki album zebrał bardzo dobre recenzje, a tydzień po premierze znalazł się na pierwszej pozycji serwisu Bandcamp, pośród najlepiej sprzedających się albumów alternatywnych na świecie;
• Kolory – to świeży indie rock z południa Polski; wspólnie grają od 2015 roku; ich pierwsza EP-ka, zatytułowana Vivid, ukazała się w 2016 roku, prezentując cztery pełne energii utwory;
• Tekno – to połączenie punka, alternatywy i elektroniki w piosenkowych ramach; aktualne teksty po polsku zyskują uznanie wśród słuchaczy;
• Omnimodo – ich muzyka to połączenie rocka oraz punka; zespół przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty – Tekturowy samolot;
• Small Mechanics – zadebiutowali w 2015 roku albumem The Gift, wydanym pod patronatem Trójki, pokazując ciekawe połączenie indie rocka z elektroniką;
Na temat nowej sceny oraz współpracy ZPAV i Enea Spring Break wypowiedział się Andrzej Puczyński, przewodniczący ZPAV:
– Każda branża, która myśli o swoim rozwoju, musi skupiać się na przyszłości, a młode zespoły – to przyszłość branży fonograficznej. To spośród nich wyłonią się gwiazdy, które będą podbijały sceny i serca fanów już niedługo. Wyszukiwanie takich wykonawców i tworzenie im szansy do publicznej prezentacji powinno być jednym z najważniejszych elementów naszego działania. Dlatego w tym roku szerzej uczestniczymy w Enea Spring Break – przygotowaliśmy również scenę ZPAV. Myślę, że przed nami wiele muzycznych doznań!
W ramach współpracy organizatorów festiwalu ze Związkiem Producentów Audio Video przedstawiciele ZPAV wzięli również udział w kilku panelach dyskusyjnych, które odbywały się w Kinie Pałacowym znajdującym się w CK Zamek.
W piątek 21 kwietnia odbył się panel zatytułowany „Współpraca na międzynarodowym rynku muzycznym. Czy poza siecią dużych wytwórni możliwa jest współpraca między wytwórniami z różnych krajów? Gdzie szukać wsparcia dla promocji twórczości za granicami Polski?”. Wśród panelistów znaleźli się: Jan Kubicki (członek zarządu ZPAV oraz dyrektor zarządzający Universal Music Polska), Tony Duckworth (PIAS General Manager Poland and Eastern Europe) oraz Marcin „Groh” Grośkiewicz (didżej, manager, twórca wytwórni U Know Me Records). Moderatorem dyskusji była Laura Strzałkowska (przedstawiciel sekcji ds. wytwórni niezależnych ZPAV).
W sobotę 22 kwietnia dyskutowaliśmy na temat eksportu muzyki z Polski. Rozmowa posłużyła analizie praktyk biur eksportu muzyki, zarówno dobrych jak i tych mniej skutecznych. Dyskusja „Złap królika: biuro eksportu muzyki w Polsce” rozpoczęła się o godzinie 12:30, a udział w niej wzięli Anna Ceynowa (MKiDN), Sławomir Berdowski (Artistars / management Margaret), Jan Młotkowski (Stowarzyszenie Autorów ZAiKS), Olga Tuszewska (Kayax / management Brodki) oraz Bogusław Pluta (Dyrektor OZZ ZPAV). Moderator: Michał Hajduk (IAM).
O godzinie 13:45 miał miejsce panel pt. „Czy artysta potrzebuje dziś wytwórni?”. Rozmówcy zastanowili się, czy obecnie kontrakt z wytwórnią jest niezbędny aby osiągnąć sukces na rynku muzycznym. Czy lepszym wydawcą jest niezależna firma fonograficzna, czy duże światowe wytwórnie? Wśród panelistów znaleźli się: Julia Pietrucha (wokalistka), Jacek Jagłowski (członek zarządu ZPAV), Jan Kubicki (członek zarządu ZPAV, dyrektor zarządzający Universal Music Polska), Łukasz Stasiak (Alkopoligamia). Moderatorem dyskusji będzie Przemek Gulda.
Z kolei o godzinie 15:00 odbył się panel „Przełomowy rok na polskim rynku fonograficznym: jak zmienia się polska branża fonograficzna, czy obecna hossa będzie trwała, co nam zagraża, co nas wzmacnia?”. W dyskusji udział wzięli: Piotr Kabaj (wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, Warner Music Eastern Europe President & Warner Music Poland Managing Director), Andrzej Puczyński (przewodniczący zarządu ZPAV, muzyk, producent muzyczny) oraz Marek Staszewski (pełnomocnik zarządu ZPAV, adwokat).
W ostatnim panelu dyskusyjnym przygotowanym w ramach tegorocznej edycji Enea Spring Break udział wzięli: dyrektor Związku Producentów Audio Video – Bogusław Pluta oraz wiceprezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – Marek Hojda. Dyskusja zatytułowana „Jak zarabiać przez organizacje zbiorowego zarządzania?” objęła zasady funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania, sposoby w jakie zarabiają kompozytorzy, autorzy tekstów, wykonawcy i producenci oraz metodach legalnego korzystania z twórczości.
Enea Spring Break Showcase Festival & Conference 2017 odbył się w Poznaniu w dniach od 20 do 22 kwietnia 2017 roku. Więcej informacji na temat wydarzenia można znaleźć na stronie: www.spring–break.pl.